Show simple item record

dc.contributor.advisorEllingsen, Mats Ole Almo
dc.contributor.authorVegger, Lena Aamodt
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:16Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:64187151
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078795
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Overgang barnehage-skole for barn med autismespekterforstyrrelse Introduksjon/bakgrunn: Overgangen til skole er en sårbar fase og en tidlig overgang i et barns liv. Overganger er ekstra sårbare for barn med autismespekterforstyrrelse. Det finnes en rekke måter å jobbe for å tilrettelegge for at overgangen skal bli så positiv som mulig for barnet. Forskning viser til at det å begynne tidlig med opplæring vil kunne bidra til at barnet lærer seg ulike ferdigheter og strategier for å håndtere overganger på en mest mulig hensiktsmessig måte. Hensikt: Hensikten med denne oppgaven var å se på hvordan tidlig intensiv opplæring basert på atferdsanalytiske prinsipper (EIBI) kan bidra til en bedre overgangsfase for barn med autismespekterforstyrrelse. Metode: Denne oppgaven er en litteraturstudie, som tar for seg 5 fagfellevurderte artikler og relevant teori. Resultat: Resultatene fra de fem utvalgte artiklene var at 1. viktigheten med gode sosiale og kommunikasjonsferdigheter, 2. ansattes påvirkning og kompetanse på kvalitet, hvor undertemaet omhandlet kvalitet og intensivitet på opplæringen og 3. hvilken betydning adaptiv atferd her, disse ble sett i sammenheng med hvordan EIBI kan påvirke til en bedre overgangsfase til skole. Konklusjon: Det ble i denne litteraturstudien sett på hvordan EIBI kan bidra til en bedre overgangsfase til skole for barn med autismespekterforstyrrelse. På bakgrunn av utvalgt forskning og teori ble det trukket frem viktige temaer som omhandlet hvordan det å jobbe med å bedre sosiale og kommunikasjonsferdigheter, hvordan ansatte har en påvirkning og hvordan deres gode kompetanse kunne gi et bedre utfall og hvordan adaptiv atferd kan bidra til en bedre overgang. Overgangsfasen til skole er en sårbar fase i livet for barn med autismespekterforstyrrelse og ved tidlig opplæring av ulike ferdigheter og gode rutiner og forberedning kan det tenkes at overgangen går bedre for barnet. Nøkkelord: Autismespekterforstyrrelse, EIBI, overgangsfase, positive effekter, utvikling av ferdigheter Antall ord: 7302
dc.description.abstractSummery Title: Transition kindergarten-primary school for children with autism spectrum disorder Introduction/ background: The transition to primary school is a vulnerable phase and an early transition in a child`s life. Transitions are especially vulnerable for children with autism spectrum disorder. There are several ways to work to facilitate the transition to be as positive as possible for the child. Research shows that’s starting education early can help the children to learn various skills and strategies to handle transitions in the most appropriate way possible. Purpose: The purpose of this literature study was to look at how early intensive behavioral intervention (EIBI) can contribute to a better transition to primary school for children with autism spectrum disorder Method: This thesis is a literature study based on 5 peer-reviews articles and relevant theory Result: The results from the five selected articles were that 1. The importance of good Social and communication skills, 2. Employees influence and competence on quality, with the sub-theme is about the quality and intensity of the treatment and 3. The importance of adaptive behavior. These themes were put in context with how EIBI can contribute to a better transition phase to primary school. Conclusion: This literature study looked at how EIBI can contribute to a better transition phase to primary school for children with autism spectrum disorder. Bases on the selected research and theory, important themes were highlighted that dealt with how working to improve social and communication skills, how employees have an influence and how their good competence could give a better outcome and how adaptive behavior can contribute to a better transition. The transition phase to primary school is a vulnerable phase in the life of children with autism spectrum disorder, and with early training of various skills and good routines and preparation, it is conceivable that the transition will go better for the child. Keywords: Autism, EIBI, Transition phase, positive effect, development of skills Number of words: 7302
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOvergang barnehage-skole for barn med autismespekterforstyrrelse
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record