Show simple item record

dc.contributor.advisorBarstad, Bernt
dc.contributor.authorMoe, Silje
dc.date.accessioned2023-07-13T17:22:16Z
dc.date.available2023-07-13T17:22:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:143262155:68587919
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078794
dc.description.abstractTittel: Sosial inkludering av elever med utviklingshemming og/eller autismespekterforstyrrelse. Introduksjon/bakgrunn: Et likeverdig opplæringstilbud og inkludering som prinsipp har vært grunnleggende i utdanningspolitikken i lang tid. Likevel kan ulike forhold i skolehverdagen til elever med utviklingshemming og/eller autismespekterforstyrrelse, føre til fravær av meningsfull deltakelse og tilhørighet til sine jevnaldrende, og igjen påvirke opplevelse av sosial inkludering. Hensikt: Hensikten med denne studien er å undersøke om jevnaldrende støttegrupper i skolen kan bidra til sosial inkludering av elever med utviklingshemming og/eller autismespekterforstyrrelse. Metode: Studien benytter litteraturstudie som metode, og tar for seg fem utvalgte forskningsartikler, samt annen relevant litteratur og teori for å belyse valgt problemstilling. Resultat: Alle de fem utvalgte artiklene viste til effekten av jevnaldrende støttegrupper. Resultatene fra artiklene dannet grunnlag for tre hovedtemaer diskutert i oppgaven: 1. Sosial interaksjon og tilhørighet, 2. Effekt utenfor implementeringsmiljøet og etter intervensjonsslutt, og 3. Vurdering av deltakelse og brukervennlighet. Konklusjon: Jevnaldrende støttegrupper fører til økt sosial interaksjon mellom elevene. Dette danner grunnlaget for sentrale elementer som må være til stede for opplevelse av sosial inkludering. Økning i sosial interaksjon var også til stede etter intervensjonsslutt, men støttegruppen alene vil ikke kunne opprettholde de økte interaksjonene over tid. Brukervennlighet og opplevelse av endring for eleven ses på som en viktig forutsetning for at jevnaldrende støttegrupper skal kunne anvendes i skolen, og for at elever med utviklingshemming og/eller autismespekterforstyrrelse ønsker å delta. Nøkkelord: Utviklingshemming, autismespekterforstyrrelse, sosial inkludering, inkluderingsstrategier.
dc.description.abstractTitle: Social inclusion of students with intellectual disabilities and/or autism spectrum disorder. Introduction/background: An equal education program and inclusion as a principle has been fundamental in education policy for a long time. However, different conditions in everyday school life for students with intellectual disabilities and/or autism spectrum disorders can lead to an absence of meaningful participation and feeling of belonging with their peers, and again affect the experience of social inclusion. Purpose: The purpose of this research has been to examine if peer support groups can contribute to social inclusion of students with intellectual disabilities and/or autism spectrum disorder. Method: The method employed in this research is a literature study with five selected research articles, as well as relevant literature and theory. Result: All the five selected research articles illustrated the effect of peer support groups. The results from these articles formed the basis for three main themes discussed in this study: 1. Social interaction and belonging, 2. Effect outside the implementation environment and after ended intervention, and 3. Assessment of participation and usability. Conclusion: Peer support groups leads to increased social interaction between students. This forms the foundation for central elements that must be present for the experience of social inclusion. An increase in social inclusion was also present after ended intervention, but the peer support group alone will not be able to maintain the increased interactions over time. Usability and an experience of change for the student, can be seen as important conditions for peer support groups to be implemented in schools, and for students with intellectual disabilities and/or autism spectrum disorder to want to participate. Keywords: Intellectual disabilities, autism spectrum disorder, social inclusion, inclusion strategies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosial inkludering av elever med utviklingshemming og/eller autismespekterforstyrrelse
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record