Seksuelle overgrep hos personer med psykisk utviklingshemming
Bachelor thesis

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3078789Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykisk helse [1355]
Sammendrag
Personer med psykisk utviklingshemming er en sårbar gruppe som har større fare for å oppleve et seksuelt overgrep enn personer uten denne diagnosen. Personer med psykisk utviklingshemming har ofte behov for tett tilrettelegging og oppfølging, samt bistand preget av selvbestemmelse og brukermedvirkning. Støtte fra helsepersonell er den primære formen for bistand som blir utforsket i denne studien. Kunnskap om barrierer som er til hinder for forebygging og avdekking av seksuelle overgrep er nødvendig for å gi tilstrekkelig støtte og bistand for studiens utvalgte populasjon. Denne kunnskapen er også nødvendig for at personer med psykisk utviklingshemming skal utøve selvbestemmelsesretten sin med bakgrunn i informert samtykke. Formålet med denne studien er å undersøke hvordan slike barrierer kan skade eller svekke det høyst relevante vernepleierfaglige arbeidet. Litteraturstudien sin metode omhandler fem utvalgte fagfellevurderte forskningsartikler samt relevant teori som belyser problemstillingens omfang. Resultatene fra de fem ulike artiklene avslørte funn som var knyttet til forebygging og avdekking av seksuelle overgrep hos personer med psykisk utviklingshemming. Resultatene dannet også grunnlaget for fire undertema: 1. Seksualundervisning, 2. utsatthet, 3. Barrierer for avsløringen og 4. Barrierer for avdekkingen, som blir diskutert i forhold til hovedtemaene forebygging av avdekking. Litteraturstudien viser til deltakerne sine behov for seksualundervisning og viktigheten av opplæring om barrierer for forebyggings- og avdekkingsarbeidet. Slike barrierer omfatter for lite og ikke tilpasset seksualundervisning, lite kunnskap om utsatthet, fysiske og psykiske barrierer i avsløringen og barrierer knyttet til negative holdninger til personer med psykisk utviklingshemming. Forebygging og avdekking av seksuelle overgrep står også sterkt i vernepleierfaglig kompetanse, da denne gruppen med en forhøyet utsatthet, er en sentral populasjon. Resultatene i denne litteraturstudien identifiserer ulike faktorer som hindrer arbeidet med forebyggingen og avdekkingen av seksuelle overgrep. Disse faktorene kan være hensiktsmessig for videre forskning på temaet.
Nøkkelord: Forebygging, avdekking, seksuelle overgrep, psykisk utviklingshemming People with intellectual disabilities (ID) are a vulnerable group who are at greater risk of experiencing sexual abuse than people without this diagnosis. People with ID often need close accommodation and supervision, as well as assistance with autonomy and user participation. Support from healthcare professionals is the primary form of assistance identified in this study. Knowledge of barriers that hinder the prevention and detection of sexual abuse is necessary to provide sufficient support and assistance for the study's selected population. This knowledge is also necessary for people with ID to exercise their right to autonomy based on informed consent. The purpose of this study is to investigate how such barriers can damage or weaken the highly relevant professional work of social workers with the detection and prevention of sexual abuse. This literature study's method deals with five selected peer-reviewed research articles as well as relevant theory that illuminates the extent of the problem. The five different articles had findings about the needs of people with ID after a sexual assault, barriers and measures implemented. These results in the articles formed the basis for four sub-themes under the prevention and detection of sexual abuse which are discussed further in the study: 1. Sexual education, 2. vulnerability, 3. Barriers to disclosure and 4. Barriers to detection. The literature study shows the participants' need for sex education and the importance of training about barriers to prevention and detection for healthcare workers. Such barriers may include too little and not adapted to personal premises sex education, little knowledge of vulnerability, physical and psychological barriers to disclosure, such as communication difficulties and barriers to health personnel's perceptions and attitudes towards people with ID. Preventing and uncovering sexual abuse is also a strong part of social care nurses' professional competence, as this group, with an increased vulnerability, is a central population. The results of this literature study identify various factors that hinder work on sexual abuse, as well as how negative attitudes can harm prevention and detection. These factors identify appropriate foundations for further research on the topic.
Keywords: Prevention, uncover, sexual abuse, intellectual disability