Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFeddersen, Niels B.
dc.contributor.authorTaraldsen, Tobias Dalen
dc.date.accessioned2023-07-13T17:21:09Z
dc.date.available2023-07-13T17:21:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967658:35469047
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078751
dc.description.abstractDet økte fokuset på utvikling av toppidrettsutøvere har gjort det viktig å tilrettelegge for de som kombinerer toppidrettssatsing med skolegang. Målet med studien er å få innblikk i hvordan unge fotballspillere erfarer å kombinere skolegang på en offentlig videregående skole med fotballsatsing. Mer spesifikt å se på hvordan informantene beskriver miljøet opp mot Storm et. al (2021) sine ti essensielle faktorer for dual career development environments (DCDE), for å optimalisere hverdagen for dual career utøvere. Den beste måten å få svar på forskningsspørsmålet er å lage en kappe og skrive en artikkel. Totalt ble tolv dual career utøvere intervjuet i fokusgruppeintervju om hvordan de erfarer å kombinere skolegang på videregående og fotballsatsing. Dataene ble analysert ved hjelp av refleksiv tematisk analyse. Resultatene avslørte en stor grad av tilrettelegging for sportslig utvikling, med fokus på en helhetlig tilnærming. En viktig funksjon i den forbindelse, som ble beskrevet av alle informantene, var trenerens betydning for miljøet. Resultatene viste også bekymringer knyttet til å balansere totalbelastning, men beskrev også forskjeller i opplevelsen av belastningsproblematikk. Kort oppsummert indikerer resultatene hvordan dette bestemte miljøet erfares som positivt gjennom å tilby flere fordeler og utviklingsmuligheter for dual career utøvere. Arbeidet med kappen og artikkelen vil være med på å gi grundige svar på hvordan det tilrettelegges for dual career utøverne i denne studien. Nøkkelord: dual career, suksessfaktorer, fotballsatsing, videregående skole
dc.description.abstractThe increased focus on the development of top athletes has made it important to facilitate those who combine sports with school. The aim of the study was to gain insight into how young football players experience the combination of attending public high school and pursuing football. More specifically examine how the participants described the environment in relation to Storm et al.’s (2021) ten essential factors of dual career development environments (DCDE), with the goal of optimizing the daily life of dual career athletes. The best way to answer the research question is to create a cape and write an article. A total of 12 dual career athletes were intereviewed in focus-group interviews about their experience of balancing school education and footbal pursuit. The data were analyzed using reflexive thematic analysis. The result revealed a high degree of facilitation for athletic development, with an emphasis on a holistic approach. An important aspect in that regard, described by all participants, was the significance of the coach in the environment. The results also revealed concerns related to total workload, but also described differences in the experience of overload-related issues. In summary, the results indicate how this particular environment is positive by offering several advantages and developmental opportunities for dual career athletes. The work with the cape and the article will help to provide thorough answers to how daily life is facilitated for dual career athletes in this study. Keywords: dual career, success factors, football betting, upper secondary school
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKombinasjon av fotballsatsing og skolegang på offentlig videregående skole En kvalitativ studie av unge fotballspilleres erfaring av å kombinere videregående skole og satsing på en fotballkarriere
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel