Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIngebrigtsen, Jan Erik
dc.contributor.authorSines, Tuva
dc.date.accessioned2023-07-13T17:21:04Z
dc.date.available2023-07-13T17:21:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967658:34498741
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078748
dc.description.abstractÅrlig deltar et betydelig antall barn på friluftsskoler arrangert av Friluftsrådenes Landsforbund og Den Norske Turistforeningen. Formålet er å gi barn en lystbetont introduksjon til det grunnleggende friluftslivet. Videre er det ønskelig å tenne en frilufts-gnist hos barna, slik at de i fremtiden ønsker å utøve friluftsliv på egenhånd (Norsk friluftsliv, 2016). For å sikre at friluftsskolene oppnår sine målsettinger, er kunnskap om barns friluftsliv av stor betydning. Med dette som utgangspunkt har jeg undersøkt barns læring og trivsel på friluftsskoler, med det formål å besvare følgende problemstilling: Er trivsel nødvendig for læring i friluftsliv? Ved hjelp av en etnografisk tilnærming har det blitt samlet inn data om barns læring og trivsel på fire friluftsskoler arrangert av Friluftsrådet Sør. Valget om å bruke denne tilnærmingen baserte seg på et ønske om å forklare barns læring og trivsel i friluftsliv ved å analysere deres faktiske utsagn og handlinger. Dette gjennom deltakelse i deres opplevelser og observasjon av deres spontane reaksjoner (Atkinson, 2015). Studien omfatter totalt 44 deltakere i alderen 10 til 13 år. Studiens teorigrunnlag er hovedsakelig basert på «The experience of flow» utviklet av Csikszentmihalyi (1975), da teorien tar for seg både læring og trivsel. Studiens funn antyder at trivsel kan være nødvendig for læring i friluftsliv, da læring og trivsel har en gjensidig forbindelse. Trivsel kan bidra til læring, og læring kan fremme trivsel. Analysen viser at trivsel ofte oppstår som en reaksjon på læring, samtidig som trivsel spiller en viktig rolle i barns motivasjon for å lære. Videre indikerer analysen at læring i stor grad skjer når barna befinner seg i en modus med høy grad av involvering, og at trivsel ofte er knyttet til barnas grad av involvering i en aktivitet. Barna trives også bedre i situasjoner med frihet sammenliknet med lederstyrte læringsopplegg. Det kan også være like mye, om ikke mer, læring i lek og frie aktiviteter. Selv om læring i og gjennom lek ikke alltid er like synlig, kan barnas erfaringer i naturen ha betydelige konsekvenser for deres læring. Denne type læring antas å fremme engasjement, motivasjon og positive naturopplevelser hos barna. Dette antyder at trivsel er viktig for barnas læring, og at det ikke alltid er nødvendig å fokusere på læring for at barna skal lære. Samlet sett kan trivsel være en nødvendig faktor for læring i friluftsliv, men trivsel kan også tenkes å være like viktig som læring i en læringsprosess som har som mål å gi barna en grunnleggende innføring og skape et ønske om videre deltakelse i friluftsliv. Nøkkelord: Læring, trivsel, barn, friluftsliv, frilek, naturerfaringer
dc.description.abstractAnnually, many children participate in outdoor schools organized by “Friluftsrådenes Landsforbund” and “Den Norske Turistforeningen”. The purpose is to provide children with an enjoyable introduction to basic outdoor activities. Furthermore, the aim is to ignite a passion for outdoor life in children, so that they will engage in outdoor activities independently in the future (Norsk friluftsliv, 2016). To ensure that the outdoor schools achieve their goal, knowledge about children's outdoor experiences is crucial. Based on this I have investigated children's learning and well-being in outdoor schools, and tried to answer the following question: Is well-being necessary for learning in outdoor activities? Using an ethnographic approach, data on children's learning and well-being were collected from four outdoor schools organized by “Friluftsrådet Sør”. The choice of approach was based on the desire to explain children's learning and well-being by analyzing their actual statements and actions through participation in their experiences and observation of their spontaneous reactions (Atkinson, 2015). The study included a total of 44 participants aged 10 to 13 years. The theoretical framework of the study is primarily based on Csikszentmihalyi's (1975) theory “The experience of flow”, as this theory addresses both learning and well-being. The findings of the study suggest that well-being may be necessary for learning in outdoor activities, as there is a reciprocal connection between learning and well-being. Well-being can contribute to learning, and learning can promote well-being. Well-being often arises as a response to learning but can also be crucial for children’s motivation to learn. The analysis indicates that learning mostly occurs when children are in a state of high involvement, and well-being is often linked to their level of engagement in an activity. Children also likes situations that offer freedom better then structured learning activities. There can also be just as much, and maybe more learning in play and free activities. This type of learning is believed to foster engagement, motivation, and positive experiences for children. These findings suggest that well-being is important for children's learning, and that it's not always necessary to focus on learning for children to acquire skills and knowledge. Overall, well-being can be a necessary factor for learning in outdoor activities, but it can also be considered equally important as learning in a learning process aimed at providing children with a basic understanding and create a desire for further participation in outdoor pursuits. Keywords: Learning, well-being, children, outdoor life, free play, nature experiences
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFriluftsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel