Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKorshavn, Runa
dc.contributor.authorLauvsnes, Ingrid
dc.date.accessioned2023-07-13T17:20:59Z
dc.date.available2023-07-13T17:20:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:138967658:23690719
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078744
dc.description.abstractDenne masteroppgaven tar for seg temaet kjønnsstereotypier i kroppsøvingsfaget, og tar utgangspunkt i fortellingen til elever i den videregående skolen. Målet med oppgaven er å undersøke hvordan elevene erfarer kjønnsstereotypier i kroppsøvingsfaget, og hvilke konsekvenser dette kan ha for likestilling. Hensikten er å bidra til å tette kunnskapshull på feltet, og rette søkelys mot kjønnsstereotypienes rolle når det kommer til elevenes bevegelse i kroppsøvingsundervisningen. Datamaterialet er hentet fra intervjuer i fokusgrupper, med 14 informanter. Funnene avdekker hvordan kjønnsstereotypier har røtter i tradisjonelle kjønnsoppfatninger, og at de påvirker elevenes oppførsel, væremåte, holdninger, tanker og muligheter i faget. Maskuline og feminine egenskaper blir assosiert med kjønn, og begrenser derfor elevenes utfoldelse i faget. Dette kommer til uttrykk ved at ulike aktiviteter appellerer ulikt mellom kjønn, og at gutter og jenter har ulike roller på kroppsøvingsfeltet. Funnene viser også at kroppsøvingslærere ikke ser ut til å utfordre kjønnsstereotypiene i faget, og at de har ulike forventninger til gutter og jenter. Oppgaven utforsker også perspektivet om likestilling gjennom likhetsprinsippet, og diskuterer i hvilken grad dette er integrert i dagens undervisningspraksis. Avslutningsvis diskuteres det hvordan organisering av faget kan påvirke kjønnsstereotypier. Her diskuteres kjønnsdelt undervisning. Nøkkelord: Kjønnsstereotypier, kroppsøving, kjønnsroller, likestilling, maskulinitet og femininitet.
dc.description.abstractThis master's thesis deals with the topic of gender stereotypes in physical education, and uses the narrative of students in upper secondary school. The aim of the thesis is to investigate how pupils experience gender stereotypes in physical education, and potential consequences for gender equality. The purpose is to contribute knowledge in the field, and focus on the role of gender stereotypes when it comes to students' movement in the field of PE. The data is taken from interviews in focus groups, with 14 informants. The findings reveal how gender stereotypes have roots in traditional gender perceptions, and that they affect pupils' behavior, demeanor, attitudes, thoughts and opportunities in PE. Masculine and feminine characteristics are associated with gender, and therefore limit the pupils' development in the subject. This is expressed by the fact that different activities applies to different sexes, and that boys and girls have different roles in the field of PE. The findings also show that physical education teachers do not seem to challenge the gender stereotypes in the subject, and that they have different expectations for boys and girls. The study also examines the concept of equality, and discusses this. In conclusion, it is discussed how the organization of the subject can affect gender stereotypes. Keywords: Gender stereotypes, physical education, gender roles, equality, masculinity and femininity.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDans er for jenter og fotball er for gutter
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel