Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEspeland, Kristin
dc.contributor.authorHalvorsen, Marita Bilstad
dc.date.accessioned2023-07-12T17:22:21Z
dc.date.available2023-07-12T17:22:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146867066:47066418
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078485
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Tittel: Hvilken effekt vil metoden ART og RE-ART ha for endring i atferdsmønster hos ungdom som utrykker voldelig atferd. Bakgrunn: Voldelig atferd er en kjent utfordring over hele verden. Mennesker på tvers av helsesektoren vil opplevde utfordringer knyttet til lave sosiale ferdigheter og utfordringer med selvregulering. mennesker som utrykker fysisk vold er gjerne voldsofre selv, eller har utfordringer knyttet til eksekutive funksjoner Hensikt: Finne ut hvilke effekter metodene ART og Re-ART har for ungdommer. Oppgaven skal bistå vernepleieren til å forstå elementene rundt det voldelige utrykket og hvilke metoder som har effekt for å gi dem en bedre hverdag. Metode: Bacheloroppgaven er en litteraturstudie hvor det blir studert fem ulike forskningsartikler for å finne relevant informasjon og kunnskap om temaet. Resultat: De fem valgte artiklene dokumentere et endret atferdsmønster til dem som har gjennomført hele behandlingsforløpet. På bakgrunn av resultatene i artiklene ble det valgt 3 temaer: 1) Sosiale ferdigheter, 2) Emosjonsregulering, 3) Forebyggende effekt Konklusjon: Det kan konkluderes med at ART og Re-ART har en betydelig effekt for dem som gjennomfører forløpet. De skårer lavere på psykopati, sosial angst, og sinneskår. De har en økt sosialkompetanse, bedre reguleringsevne og har med seg flere teknikker og metoder for å håndtere sinne på. Nøkkelord: Voldelig atferd, Ungdommer, multimodale metoder, Aggression replacement training, Responsive aggression regulation therapy, vernepleier Antall ord: 7502
dc.description.abstractSummary Title:The impact of ART and Re-ART methods on behavior vhange in adolesencents displaying violont behavior Background: violent behavior is a well-knowm challenge worldwide. Individuals across the healthcare sector experience difficulties related to low social skills and self-regulation issues. People who exhibit physical violence are often victims of violenve themselves or face challenges related to executive functions. Aim: To determine the effects of the ART and RE-ART methods on adolescents. This study aims to assist the developmental disability nurse in understanding the factors surrounding violent behavior and identifying effective methods to improme their daily lives. Method: This research is based on a literature study. It’s conducted as a systematic search for scientific articles that can shed light on the theme of this study. Five articles were included in this study. Results: The five selevted articles dokument a changed behavioral pattern in individuals who have completed the entire treatment process. Base don the results in the articles, three themes were identidied: 1. Social skills, 2- Emotion regulation, 3. Preventive effect. Conclusion: It can be concludet that ART and RE-ART have a siginificant impact on those who complete the program. They exhibit lower scores in psycopathy, social anxiety and anger. They also demonstrate increased social competence; improved regulatory ability, and acquire several techniques and methods to manage anger effectively. Keywords: Violent behavior, Adolescents, Multimodal methods, Aggresion repacement training, Responsive aggresion regulation therapy, Developmentar disability nurse Number of words: 7502
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEffekten av ART og Re-ART hos ungdommer med voldelig atferd
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel