Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolgersen, Katrine Høyer
dc.contributor.advisorGrøtte, Torun
dc.contributor.advisorSolem, Stian
dc.contributor.authorMidtsand, Maria Kornelia Sjølie
dc.date.accessioned2023-07-11T17:20:35Z
dc.date.available2023-07-11T17:20:35Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:64319751
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077791
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema: Temaet for denne bacheloroppgaven omhandler tilrettelegging for barn og unge med ADHD i skolen. Statistikk viser at det har vært en økning i antall medisinerte og diagnosisterte med ADHD den siste tiden. Symptomer assosiert med ADHD dukker oftest opp i skolealder, hvor barn og unge med denne diagnosen ofte opplever vanskeligheter knyttet til oppmerksomhet og hyperaktivitet. Tidlig igangsetting av behandling er avgjørende for å håndtere ADHD-symptomer. Det er derimot en mangel på forskning når det gjelder evalueringen av noen intervensjoner og deres langsiktige utfall. Økt forskning på disse områdene kan bidra til en bedre tilrettelegging for barn og unge med ADHD i skolen. Problemstilling: Hva vet vi om ulike tilretteleggingsmetoder for barn og unge med ADHD i skolen? Metode: Studien er en litteraturstudie med et usystematisk søk. Søk ble gjort i databasene Oria, Google scholar, Pubmed og Psycinfo. Konklusjon: Litteraturgjennomgangen viste at tilrettelegging for barn og unge med ADHD i skolen er en kompleks oppgave. Det beskrives at barrierer for innføring av ikke-medikamentelle intervensjoner bør adresseres, og lærerens holdninger til, og kunnskap om ADHD spiller en viktig rolle. Fra gjennomgangen framkom det at tilrettelegging bør skje over tre områder: atferdsintervensjoner, akademiske intervensjoner og sosiale intervensjoner. Videre framkom det at tilrettelegging i skolen bør bestå av en helhetlig tilnærming som inkluderer flere områder av elevens liv. Implementering av individuelt tilpassede intervensjoner for å støtte barn og unge med ADHD er dermed viktig for elevens utvikling, læring og mestringstro i skolen.
dc.description.abstractTheme: The theme for this thesis is the facilitation of children and adolescents with ADHD in schools. Statistics indicate an increase in the number of individuals receiving medication and the diagnosis ADHD in the recent times. Symptoms associated with ADHD typically arises during school-age years, where children and adolescents with this diagnosis often encounter difficulties related to attention and hyperactivity. Early initiation of treatment is crucial for effectively managing ADHD symptoms. However, there is a lack of research regarding the evaluation of some interventions and their long-term outcomes. More research in these areas can contribute to better facilitation for children av adolescents with ADHD in school. Thesis question: What do we know about different facilitation methods for children and adolescents in school? Method: The study is a literature search with an unsystematically approach. Searches has been performed in the databases Oria, Google Scholar, PubMed and Psycinfo. Conclusion: The literature review reveals that facilitation for children and adolescents with ADHD in school is a complex task. It is described that barriers to the implementation of non-pharmacological interventions should be addressed, and the teacher’s attitude towards, and knowledge about ADHD play an important role. From the review it emerged that facilitation should occur across three areas: behavioral interventions, academic interventions, and social interventions. Furthermore, it is stated that school facilitation should consist of a comprehensive approach that includes multiple areas of the student’s life. Therefore, the implementation of individually tailored interventions to support children and adolescents with ADHD is crucial to their development, learning and self-efficacy in school.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUlike tilretteleggingsmetoder for barn og unge med ADHD i skolen - Hva vet vi om de?
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel