Det her løser vi
Abstract
SammendragSuperbrukere har en svært viktig rolle i implementeringen av teknologisk endring, og øker organisasjoners sjanser for å lykkes med endring. Tidligere forskning har undersøkt hva superbrukere kan gjøre, men viet mindre oppmerksomhet til hvordan de utøver rollen i møte med andre ansatte, samt hvordan de opplever å stå i rollen underveis i endringsprosesser. For å adressere dette gapet i litteraturen, ble superbrukere og deres nærmeste ledere fra en logistikkavdeling i Helse Midt-Norge intervjuet for å få innsikt i hvordan superbrukerne opplever organisasjonsendring og utøver rollen underveis i endringsprosessen. Intervjuene ble analysert på en utforskende måte gjennom bruk av refleksiv tematisk analyse. Analysen resulterte i tre overordnede hovedtema: opplevelse av at ting var bedre før, opplevd viktighet og utøvelse av rollen. Studien argumenterer for at superbrukere opplever rolleutfordringer tilsvarende en mellomleder, samt opplever seg myndiggjort av sine ledere. Det argumenteres også for at superbrukere utviser hensiktsmessig transformasjonslederatferd i møte med kolleger, samt utøver rollen gjennom å ta lærdom fra egne opplevelser som endringsmottakere for å tilpasse endringsprosessen på hensiktsmessig måte. Studien gir innsikt i hvordan organisasjoner kan tilrettelegge for at superbrukere utøver rollen på fordelaktige måter, samtidig som de har positive opplevelser underveis i prosessen. Videre forskning bør gjennomføres på hvorvidt superbrukere kan fungere som mellomledere i kontekst av andre endringsprosesser, for å tilby ytterligere innsikt i hvordan de opplever å stå i rollen. AbstractSuper-users play a crucial role in the implementation of technological change, enhancing the chances of success for organizations undergoing change. While previous research has examined what super-users can do, less attention has been paid to how they act out the role in interactions with other employees, as well as their personal experiences in these roles during change processes. To address this gap in the literature, super-users and their immediate managers from a logistics department in Helse Midt-Norge were interviewed to gain insight into how the super-users perceive organizational change and carry out their roles during the change process. The interviews were analyzed in an exploratory manner using reflexive thematic analysis. The analysis yielded three overarching main themes: perception of things being better before, perceived importance and role enactment. The study argues that super-users experience role challenges similar to those of a middle manager, as well as feel empowered by their immediate managers. Furthermore, it is argued that super-users exhibit appropriate transformational leadership behaviors when interacting with colleagues and carry out their roles by drawing from their own experiences as change recipients to suitably adapt the change process in an appropriate manner. The study provides insight into how organizations can arrange for super-users to act out their role in beneficial ways, while at the same time having positive experiences along the way. Further research should be carried out to determine whether super-users can function as middle managers in the context of other change processes, providing additional insight into their experiences in these roles.