Show simple item record

dc.contributor.advisorJohannesen, Berit Overå
dc.contributor.authorAndersen, Martine Vorpenes
dc.date.accessioned2023-07-11T17:20:26Z
dc.date.available2023-07-11T17:20:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:68088869
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077783
dc.description.abstractSpedbarnsforskerne Kiley Hamlin og Karen Wynn har fått mye oppmerksomhet for sin forskning knyttet til spedbarns evne til sosial evaluering og tilhørende påstand om medfødt moralsk sans. Samtidig har det vært utfordringer med replikasjoner av deres resultater og diskusjoner rundt bruk av metoden «morality play». Med utgangspunkt i Colwyn Trevarthens teori om intersubjektivitet og emosjonell regulering utforsker denne oppgaven en alternativ lesing av Hamlin og Wynns forskning med fokus på eksperimentet «Opening a box to get a toy». Ut i fra dette viser oppgaven til problemstillingen «Kan en alternativ lesing av Hamlin og Wynn (2011), i lys av begreper om intersubjektive koordineringer og emosjoner som regulerende faktorer, svekke påstanden om at resultatene i studien indikerer at spedbarn har en medfødt moral»? Oppgavens diskusjonsdel beskriver hvordan eksperimentsituasjonen med utgangspunkt i dialogismen kan organiseres i et triadisk system der spedbarnet som et intersubjektivt selv etableres som følge av emosjonell samregulering og kommunikative erfaringer. I den alternative analysen av eksperimentsituasjonen vil spedbarnet oppleve en samregulering med eksperimentøren og dukkene i eksperimentet. Samreguleringen vil føre til justering av spedbarnets atferd og emosjoner. Justeringen av emosjoner foregår gjennom felles oppmerksomhet og veiledes av emosjoners positive eller negative valens. Som følge av dette antas emosjoners valens å påvirke spedbarnets preferanse for den prososiale dukken i eksperimentet. Oppgaven konkluderer med at spedbarnets preferanse for den prososiale dukken reflekterer en medfødt evne til matching av hverandres intersubjektive koordineringer og emosjonelle reguleringer, fremfor å være en indikasjon på medfødt moralsk sans.
dc.description.abstractInfant researchers Kiley Hamlin and Karen Wynn have received a lot of attention for their research on infants' ability for social evaluation and the associated claim of an innate moral sense. At the same time, there have been challenges with replications of their results and discussions regarding the use of the "morality play" method. Based on Colwyn Trevarthen's theory of intersubjectivity and emotional regulation, this thesis explores an alternative reading of Hamlin and Wynn's research, specifically focusing on the experiment "Opening a box to get a toy". The thesis raises the question, “Can an alternative reading of Hamlin and Wynn (2011), considering concepts of intersubjective coordination and emotions as regulating factors, weaken the claim that the results of the study indicate that infants have an innate morality"? The discussionpart of the paper describes how the experimental situation, based on dialogism, can be organized in a triadic system where the infant as an intersubjective self is established as a result of emotional co-regulation and communicative experiences. In the alternative analysis of the experimental situation, the infant will experience a co-regulation with the experimenter and the dolls in the experiment. The co-regulation will lead to an adjustment of the infant's behavior and emotions. The adjustment of emotions takes place through joint attention and is guided by the positive or negative valence of emotions. As a result, the valence of emotions is assumed to influence the infant's preference for the prosocial doll in the experiment. The paper concludes that the infant's preference for the prosocial doll reflects an innate ability to match each other's intersubjective coordination and emotional regulation, rather than being an indication of an innate moral sense.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn alternativ lesing av Hamlin og Wynns spedbarnsforskning med fokus på intersubjektivitet og emosjonelle reguleringer
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record