Sosial evaluering hos spedbarn eller et tilfeldig valg mellom to dukker? En rammeanalyse av EBD´s replikasjonsforsøk på Hamlin og Wynn (2011) som utgangspunkt for en kvalitativ vurdering
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3077780Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2886]
Sammendrag
Hamlin og Wynn hevder at spedbarn har evnen til sosial evaluering, og mener dette er en universell tilpasningsmekanisme. En forutsetning for dette er at spedbarna kan handle individuelt. Dette har de blant annet forsøkt å vise i Hamlin og Wynn (2011), der spedbarna blir presentert for et dukketeater som skal gi et grunnlag til å utføre en sosial evaluering. Til tross for at forestillingen er selve opphavet for å kunne gjennomføre en sosial evaluering, har de ikke laget kriterier som måler om det i det hele tatt foreligger et grunnlag for vurdering. The Early Brain Development Group har forsøkt å replisere deres studie uten å få liknende resultater. Replikasjonsforsøket valgte en strengere gjennomføring av Hamlin og Wynn sitt premiss om ikke-innblanding fra foreldre under forestillingen. I oppgaven har jeg gått gjennom datamateriell fra replikasjonsforsøket, og utført en rammeanalyse av spedbarn-foreldre dyadene under forestillingen. Analysen viste at foreldrene ikke blandet seg inn, men at spedbarna forsøkte å involvere foreldrene. Min analyse viste også at flere av spedbarna ikke fulgte med under selve forestillingen, men deres sosiale evaluering ble fortsatt godkjent ut ifra Hamlin og Wynn sine kriterier. På bakgrunn av dette ønsker oppgaven å svare på om spedbarnet i det hele tatt kan handle individuelt, og om forestillingen gir et grunnlag for sosial evaluering. Oppgaven konkluderer med at det kan være vanskelig å skille forelderen og spedbarnet, da det kan skape mer forvirring og uro for spedbarnet. I tillegg bør Hamlin og Wynn lage kriterier som måler hvorvidt spedbarnet har opprettet et grunnlag for å ta en sosial evaluering. Hamlin and Wynn claim that infants can engage in social evaluation and believe this is a universal adaptation mechanism. A prerequisite is that the infants can act as individuals. Hamlin and Wynn have conducted a line of studies on human infants to examine whether there is an innate mechanism. In Hamlin og Wynn (2011) the infants were presented with a puppet theater that provided a basis for carrying out a social evaluation. However, further criterion for measuring whether there is sufficient basis for executing the evaluation is not defined. The Early Brain Development Group has attempted to replicate their study without similar results. The replication experiment chose a stricter implementation of Hamlin and Wynn's premise of non-interference from parents during the performance. In the thesis, I have gone through data material from the replication experiment and carried out a frame analysis of the infant-parent dyads during the puppet theatre. The analysis showed that the parents did not interfere, but the infants tried to involve the parents. My analysis also showed that several of the infants did not pay attention during the puppet theatre, but their social evaluation was still approved based on Hamlin and Wynn's criteria. Based on this, the thesis wants to answer whether the infant can act individually at all, and whether the performance provides a sufficient basis for a social evaluation. The paper concludes that it can be difficult to separate the parent and the infant, as it can create more confusion and anxiety for the infant. In addition, Hamlin and Wynn should define criteria that measure whether the infant has established an adequate basis for taking a social evaluation.