Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Berit Overå
dc.contributor.authorKnudsen, Sandra Helene
dc.date.accessioned2023-07-11T17:20:18Z
dc.date.available2023-07-11T17:20:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:64329281
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077777
dc.description.abstractHamlin og Wynn hevder at spedbarn har en medfødt evne til sosial evaluering og en preferanse for prososiale over antisosiale andre. Hamlin et al. (2007) lanserte sine resultater som evidens for dette, og en konseptuell replikasjon av Hamlin og Wynn (2011) støttet de opprinnelige funnene. Siden 2011 har forskningsfeltet utvidet seg, og en rekke replikasjonsforsøk har blitt publisert. For andre forskere har det imidlertid vært vanskelig å replikere resultatene fra 2011-studien. I denne oppgaven ønsker jeg å se nærmere på hvilken betydning detaljer i prosedyrer og design kan ha for gjennomføringen av replikasjoner på dette feltet. Samlet sett vil oppgavens konklusjon dras mot at direkte replikasjoner kan ha forskjeller i design og prosedyre som virker ubetydelige, men som likevel kan ha innvirkning på hvorfor replikasjonsforsøkene ikke får tilsvarende resultater. Dermed er det essensielt å være oppmerksom på slike forskjeller og ta høyde for de i fremtidig forskning. Det rettes samtidig et behov for å utforske andre mulige tilnærminger til forskning på sosial evaluering hos spedbarn, i tillegg til å utføre replikasjoner på tvers av ulike kulturer over hele verden.
dc.description.abstractHamlin and Wynn argue that infants have an innate ability for social evaluation and a preference for prosocial over antisocial others. Hamlin et al. (2007) presented their findings as evidence for this, and a conceptual replication of Hamlin and Wynn (2011) supported the original findings. Since 2011, the research field has expanded, and a number of replication attempts have been published. However, several researchers have struggled to replicate the findings from the 2011-study. Thus, this paper aims to examine the significance details in procedures and design can have for the execution of replications in this field. Overall, the conclusion of the paper leans towards the notion that direct replications can have differences in design and procedure that seem trivial, but still impact why replication attempts do not yield similar results. Therefore, it is essential to be aware of such differences and take them into account in future research. Additionally, there is a need to explore other possible approaches to research on social evaluation in infants, as well as to perform replications across different cultures around the world.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBetydningen av detaljer i design og prosedyrer ved gjennomføring av replikasjonsforsøk innen eksperimentell utviklingspsykologi - En detaljert sammenligning av Hamlin og Wynn (2011) med utvalgte studier.
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel