Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Berit Overå
dc.contributor.authorHeggelund, Marlene Viken
dc.date.accessioned2023-07-11T17:20:16Z
dc.date.available2023-07-11T17:20:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:69837058
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077775
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractStudier som undersøker spedbarns evne til sosial evaluering, har vært av interesse de siste tiårene. Hamlin og Wynns studie (2011) undersøker spedbarns evne til å foreta sosiale vurderinger basert på et dukketeater. Studien konkluderer med at spedbarn så unge som seks måneder har en iboende forståelse av hjelpsomhet eller hindring, og at grunnlaget for sosial evaluering må være medfødt på bakgrunn av tidlig forståelse og preferanse (Hamlin & Wynn, 2011). Denne konklusjonen støtter tidligere antakelser om prososiale preferanser (Kuhlmeier et al., 2003; Hamlin et al., 2007). I denne litteraturstudien vil jeg presentere Hamlin og Wynn sine bidrag fra 2007 og 2011, samt 2013 for å vise utviklingen av arbeidet deres. Oppgaven vil drøfte forholdet mellom empiri og teori ved hjelp av begrepsvaliditet, samt undersøke i hvilken kraft Tomasello sin teori har til å forklare funnene til Hamlin og Wynn. Oppgaven konkluderer blant annet med at Michael Tomasello sin teori rundt delt intensjonalitet kan bidra med en mulig forklaring på funnene til Hamlin & Wynn (2011), men kan også være med på å supplere deres teoretiske forståelse. I lys av empiri og teori, kan det hevdes at Hamlin og Wynns operasjonalisering av sine teoretiske begreper og deres forsøk på å empirisk måle dem var til en viss grad gyldig. Det er likevel viktig å påpeke at det også kan stilles spørsmål ved spedbarnets evne til å forstå stimuliene de ble presentert, og det kan være tvil rundt at begrepsvaliditeten kunne ha blitt styrket ved å inkludere eldre barn som er verbale.
dc.description.abstractIn recent decades, studies examining infants´ ability for social evaluation have gained significant interest. Hamlin and Wynn´s study (2011) investigated infants’ ability to make social judgements based on a puppet show. The study concluded that infants as young as six months olds possess an inherent understanding of helpfulness or hindrance, and that the foundation for social evaluation must be innate based on early understanding and preference (Hamlin & Wynn, 2011). This conclusion supports previous assumptions about prosocial preferences (Kuhlmeier et al., 2003; Hamlin et al., 2007). In this literature review, I will present Hamlin and Wynn´s contributions from the 2007 and 2011 studies, as well as 2013 to demonstrate the progression of their work. The paper will discuss the relationship between empirical data and theory using construct validity and examine the extent to which Tomasello´s theory can explain Hamlin & Wynn´s findings. The paper concludes that Michael Tomasello´s theory of shared intentionality may provide a possible explanation for Hamlin & Wynn´s findings and may also complement their theoretical understanding. In light of the empirical data and theory, it can be argued that Hamlin & Wynn´s operationalization of their theoretical concepts and their attempts to empirically measure them, were somewhat valid. However, it is essential to note that questions can be raised about the infants´ ability to understand the stimuli presented, and construct validity could have been strengthened by including older, verbal children.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleBegrepsvaliditet i dynamikken mellom empiri og teori: en faktor i måling av spedbarns sosiale evalueringer med fokus på Hamlin & Wynn (2011)
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel