Undersøkelse av sammenhengen mellom lidenskap og Grit, forskjeller i mengde lidenskap og Grit mellom ulike utdanningsnivåer og sammenhengen mellom lidenskap og Grit i høyere utdanning og lavere utdanning.
Description
Full text not available
Abstract
Lidenskap og Grit er faktorer som av mange anses som sentrale mot utvikling av ferdigheter og ekspertise. Lidenskap betegner ens sterke interesse overfor noe, og Grit betegner utholdenheten og innsatsen mot langsiktige mål. I denne oppgaven ble først sammenhengen mellom konstruktene, lidenskap og Grit, undersøkt hos de 671 respondentene ved å gjennomføre en Pearsons korrelasjonsanalyse. Det ble også undersøkt om det fantes forskjeller av lidenskap og Grit mellom lavere utdanningsnivå (n = 372) og høyere utdanningsnivå (n = 299) ved å benytte en t-test. Til slutt ble det også undersøkt sammenhenger mellom lidenskap og Grit blant de med lavere utdanningsnivå og de med høyere utdanningsnivå. Resultatene viste en positiv, signifikant sammenheng mellom lidenskap og Grit, r = .27, p < .001 for hele gruppen. I tillegg viste resultatene en signifikant forskjell i Grit mellom de to utdanningsnivåene, d = -.38, p < .001, men det ble ikke funnet noen signifikante forskjeller i lidenskap mellom ulike utdanningsnivåer, d = -.09, p = .276. Resultatene viste også en positiv, signifikant sammenheng i lidenskap og Grit innenfor lavere utdanningsnivå, r = .26, p < .001, og høyere utdanningsnivå, r = .27, p < .001. Oppgaven konkluderer med at konstruktene har en sammenheng med hverandre, og at det er relevante faktorer for utvikling av ekspertise. Som følge av funnene, oppmuntres det til å tilrettelegge for domenespesifikke og domenegenerelle rammer, samt undersøke kausalitet. Passion and Grit are factors that are considered by many to be central to the development of skills and expertice. Passion denotes one's strong interest in something, and Grit denotes the perseverance and effort towards long-term goals. In this task, the correlation between the constructs, passion and grit, was first investigated in the 671 respondents by carrying out a Pearons correlational analysis. It was also investigated whether it existed differences of passion and grit between lower educational level (n = 372) and higher level of education (n = 299) using a t-test. Finally, it was also investigated relationships between passion and grit among those with a lower level of education and those with higher level of education. The results showed a positive, significant correlation between passion and grit, r = .27, p < .001 for the whole group. In addition, results showed a significant difference in Grit between the two education levels, d = -.38, p < .001, but it was not found some significant differences in passion between different levels of education, d = -.09, p = .276. The results also showed a positive, significant correlation in passion and grit within lower level of education, r = .26, p < .001, and higher level of education, r = .27, p < .001. The assignment concludes that the constructs have a connection with each other, and that it is relevant factors for the development of expertise. As a result of the findings, it is encouraged to facilitate for domain-specific and domain-general frameworks, as well as investigating causality.