Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSigmundsson, Hermundur
dc.contributor.authorØxning, Dan
dc.date.accessioned2023-07-11T17:20:10Z
dc.date.available2023-07-11T17:20:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:67358691
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077769
dc.description.abstractBakgrunn: grit er evnen til å ha nok utholdenhet for oppnå målene satt over en lengre periode, mens mindset er hvordan man ser på potensialet sitt og ens evne til å oppnå mål. Disse psykologiske faktorene har blitt funnet å være sentrale i forskning på måloppnåelse, suksess og ekspertise. Mål: denne studien har utforsket forholdet mellom grit og mindset og forsøkt å finne ut om det eksisterer forskjeller i grit og mindset mellom forskjellige utdanningsnivåer, samt mellom kjønn. Metode: studien har utforsket raporterte skårer av grit og mindset fra et utvalg som hovedsaklig har bestått av studenter ved NTNU Trondheim i Norge, N = 723. ANOVA, t-test, og Pearsons korrelasjon har blitt brukt. Resultat: studien fant moderate signifikante forskjeller i grit mellom folk med de høyeste rapporterte utdanningsnivåene og folk med den laveste utdanningen, F(2, 720) = 13.67, p <.001. Det ble derimot ikke funnet noen signifikante forskjeller i grit eller mindset mellom kjønnene. Videre ble det funnet en svak signifikant korrelasjon mellom grit og mindset, r = .083, p = .025. Konklusjon: hovedfunnet i studien var at folk med høyere utdanning rapporterte høyere grit skåre. Fremtidig forskning burde fokusere på å sjekke hvor mye av variansen til akademisk suksess som kan bli forklart av grit og mindset, i tillegg til å inkludere lidenskap som variabel.
dc.description.abstractBackground: grit is the ability to have perseverance to reach the goals you set over a longer period, whereas mindset is how you perceive your potential and ability to reach your goals. These psychological factors have been found important in research on achievement, success and expertise. Objective: this study explored the relationship between grit and mindset and tried to find if there existed differences in grit and mindset between different levels of education and across the genders. Methodology: the study conducted explored reported scores of grit and mindset from a sample mainly consisting of students at NTNU Trondheim in Norway and their acquaintances (N = 723). ANOVA, t-test, and Pearson’s correlation was used. Results: The study found moderate significant differences in grit between people with the highest reported education and people with the lowest education, F(2, 720) = 13.67, p <.001. There was however not found any significant differences in neither grit nor mindset between the genders. There was found to be a weak significant correlation between grit and mindset, r = .083, p = .025. Conclusion: the most significant finding in this study was that people with higher education report higher levels of grit. Future research should focus on checking how much variance of academic achievement can be explained by grit, mindset and incorporate passion as well. Key words: grit, mindset, gender, education, academic achievement
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExploring the relationship between grit and mindset: age 16-85 education and gender differences
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel