Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBerit Overå Johannesen
dc.contributor.authorSamdal, Kamilla Kamstrup
dc.date.accessioned2023-07-11T17:19:59Z
dc.date.available2023-07-11T17:19:59Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:64326763
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077760
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSpedbarn fødes inn i en sosial verden fylt av menneskelige relasjoner og interaksjoner. Hvor mye de aller minste forstår av det sosiale livet rundt dem og i hvilken alder de er i stand til å tillegge mening til interaksjonene de er vitne til har motivert et aktivt forskningsområde på tidlig barndom. Å være i stand til å vurdere sine omgivelser og kunne skille mellom de som ønsker å hjelpe og de som vil hindre en i å oppnå et mål har resultert i en rekke studier av barns evner til sosial evaluering og moralsk vurdering. Hamlin og Wynn har gjennomført en rekke av disse studiene og var blant de første som publiserte evidens for at spedbarn har en preferanse for prososiale individer fremfor antisosiale. Resultatene har dog vist seg utfordrende å gjenskape. Som bachelorstudent v-23 ved Institutt for psykologi, NTNU fikk jeg tilgang til datamaterialet i en replikasjon av studien til Hamlin og Wynn (2011). Dette ga meg muligheten knytte observasjoner av spedbarna sammen med teori for å danne meg en oppfatning om spedbarns forutsetninger til å forstå hendelsesforløpet i et moralsk dukketeater. For å utelukke at replikasjonsforsøk feiler på grunn av metodiske forskjeller har det vært viktig å se inngående på gjennomføringen av studiene og tolke forestillingens forutsetninger for å gi mening til 9 måneder gamle spedbarn. Det som kunne se ut som en svakhet ved replikasjonsstudien ved at narrativet i dukketeateret ikke var tydelig nok viste seg å stemme. Konklusjonen viser at det å ikke løfte en rangle ut av en boks, som var protagonistens mål og et resultat av den prososiales handling, ser ut til å være avgjørende for at replikasjonen ikke ble vellykket.
dc.description.abstractInfants are born into a social world filled with human relationships and interactions. How much the very youngest understand of the social life around them and at what age they are able to add meaning to the interactions they witness has motivated an active area of research in early childhood. Being able to assess one's surroundings and being able to distinguish between those who want to help and those who want to prevent one from achieving a goal has resulted in a number of studies of children's abilities for social evaluation and moral assessment. Hamlin and Wynn have conducted a number of these studies and were among the first to publish evidence that infants have a preference for prosocial individuals over antisocial ones. However, the results have proved challenging to reproduce. As a bachelor's student v- 23 at the Department of Psychology, NTNU, I gained access to the data in a replication of the study by Hamlin and Wynn (2011). This gave me the opportunity to connect observations of the infants with theory to form an opinion about the infants' prerequisites for understanding the sequence of events in a moral puppet theater. In order to rule out that replication attempts fail due to methodological differences, it has been important to look closely at the conduct of the studies and interpret the assumptions of the performance to give meaning to 9-month-old infants. What could appear to be a weakness of the replication study in that the narrative in the puppet theater was not clear enough turned out to be true. The conclusion shows that not lifting a rattle out of a box, which was the protagonist's goal and the result of the prosocial's action, seems to be decisive for the replication not being successful.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Betydningen av å løfte opp eller ikke løfte opp en rangle (i en studie av barns sosiale evaluering). En utforsking av spedbarns forutsetninger for å forstå et hendelsesforløp».
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel