Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Berit Overå
dc.contributor.authorJervell, Kari Gjeldvik
dc.date.accessioned2023-07-11T17:19:57Z
dc.date.available2023-07-11T17:19:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:69858219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077758
dc.description.abstractHamlin & Wynn (2011) har presentert et moralsk dukketeater for spedbarn i alderen 3, 5 og 9 måneder. Det moralske dukketeateret har to sosiale betingelser; en antisosial og en sosial, samt en kontrollbetingelse. Spedbarna blir presentert for en valgsituasjon hvor forskerne konkluderer med grunnlag i resultatene at spedbarna har en preferanse for prososialitet, og i lys av kontrollbetingelsen skyldes dette handlingens sosiale natur (Hamlin & Wynn, 2011). Det er likevel sentralt å stille spørsmål ved flere elementer innenfor forskningen deres, samt studere hva som kan lede til resultatene fra andre perspektiver innenfor området. To tradisjoner er spesielt sentrale for forståelsen av resultatene i studien, den ene tradisjonen representeres av Amanda Woodward, Michael Tomasello og Armisha Vaish, mens den andre tradisjonen representeres av Kiley Hamlin, Karen Wynn og Paul Bloom. Metodologiske forskjeller tilknyttet de ulike forskningstradisjonene kan ha betydning for forståelsen av spedbarns sosiale evalueringsevner. Det konkluderes med at mens spedbarn kan ha visse sosiale evalueringsevner, er det ikke tilstrekkelig empirisk grunnlag for å knytte enkle stimuli og scenarier til en medfødt moralitet, slik Hamlin og Wynn hevder. Dette skal undersøkes gjennom oppgavens problemstilling: «I lys av et større felt av forskning på spedbarns sosiale evaluering; hvordan kan vi forstå det som leder til resultatene i eksperimentet til Hamlin og Wynn fra 2011 som en sosial evaluering fra spedbarnets side?».
dc.description.abstractHamlin and Wynn (2011) conducted a study using a moral puppet show with infants aged 3,5 and 9 months. The puppet show had two social conditions: an antisocial condition and a social condition, along with an inanimate control condition. In the study, the infants were presented with a choice test event, and based on the results, the researchers concluded that the infants showed a preference for prosocial behavior. Considering the inanimate control condition, these preferences are based on the social nature of the actions (Hamlin & Wynn, 2011). However, this assignment will critically examine various aspects of their research and explore alternative perspectives within the field. Two research traditions are particularly relevant in understanding the study’s results. One tradition is represented by Amanda Woodward, Michael Tomasello and Armisha Vaish, while the other tradition is represented by Kiley Hamlin, Karen Wynn, and Paul Bloom. Differences in methodology associated with these research traditions can influence our understanding of infants’ social evaluation abilities. It is concluded that while infants may possess certain social evaluation abilities, there is insufficient empirical evidence to directly link simple stimuli and scenarios to an innate sense of morality, as claimed by Hamlin and Wynn. This thesis aims to investigate the following research question: “Considering a broader scope of research on infants’ social evaluation, how can we understand the results of Hamlin and Wynns 2011 experiment as a social evaluation from the infants’ perspective?”
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSosial evaluering hos spedbarn: En kritisk analyse av Hamlin og Wynn (2011) innenfor et bredere forskningsfelt
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel