Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDybfest Eriksen, Adrian
dc.contributor.authorHolm-Hansen, Hilde
dc.date.accessioned2023-07-11T17:19:53Z
dc.date.available2023-07-11T17:19:53Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:67474858
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077756
dc.description.abstractLidenskap og flyt er to motivasjonsfaktorer som kan øke utholdenhet og engasjement hos et individ, noe som videre har vist seg fordelaktig i prestasjonsoppnåelse. Lidenskap for oppnåelse anses som en sterk interesse rettet mot et personlig viktig område, mens flyt beskrives som en bevissthetstilstand kjennetegnet av dypt fokus og engasjement. Noen personer kan ha en høyere frekvens av opplevd flyt, og dette beskrives som en høy flyttilbøyelighet. Tidligere studier av disse motivasjonsfaktorene har i liten grad undersøkt kjønnsforskjeller, og det er dette kunnskapshullet denne studien ønsker å dekke. I tillegg undersøkes sammenhengen mellom de to variablene uavhengig av kjønn. Utvalget besto av 671 nordmenn i alderen 16 til 85 år (M = 30.02) hvorav 275 (41%) var menn, 395 (59%) var kvinner, og én ønsket ikke å oppgi kjønn. Det ble benyttet uavhengig t-test for å undersøke kjønnsforskjellene i variablene, og Pearsons korrelasjonsanalyse for å undersøke sammenhengen mellom variablene. Resultatene viste signifikante kjønnsforskjeller i både lidenskap og flyttilbøyelighet, der menn skåret høyere enn kvinner i begge variablene, og det var i tillegg moderate effektstørrelser. Resultatene viste også en signifikant positiv moderat sammenheng mellom lidenskap og flyttilbøyelighet. Funnene av kjønnsforskjeller i flyttilbøyelighet var overraskende da det skiller seg fra tidligere studier. Resultatene gir indikasjoner på at menn og kvinner trenger ulik tilrettelegging i læringssituasjoner for å ha like forutsetninger for å oppleve mestring og ferdighetsutvikling, men det vil være nødvendig med videre forskning på området. Nøkkelord: Lidenskap, flyt, flyttilbøyelighet, kjønnsforskjeller, prestasjon
dc.description.abstractPassion and flow are two motivational factors that can provide individuals with perseverance and engagement, which can be beneficial in attainment of achievements. Passion for achievement can be described as a strong interest directed to a personally important area, while flow can be described as state of consciousness characterized by a deep focus and involvement. Some people may experience a higher frequency of flow, and this is described as a flow proneness. There is a lack of research on gender differences in passion and flow, and therefore this study wants to cover this gap in knowledge. We also want to examine the correlation between the two variables. Our sample consists of 671 Norwegians in the age 16 to 85 years (M = 30.02) of whom 275 (41%) were men, 395 (59%) were women, and one person did not wish to state their gender. An independent t-test was used to examine the gender differences in the two variables, and a Pearson’s correlation analysis was used to examine the correlation between the variables. Results showed significant gender differences in both passion and flow proneness, were men scored higher than women on both variables, and the effect sizes were moderate. Results also showed a significant positive moderate correlation between passion and flow proneness. The findings of gender differences in flow proneness were surprising, as it differs from earlier research. The results may give indications that men and women need different facilitation in learning situations in order to have the same prerequisites for experiencing mastery and skill development, but further research on the topic is needed. Keywords: Passion, flow, flow proneness, gender differences, achievements
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKjønnsforskjeller i lidenskap og flyttilbøyelighet: En undersøkelse av kjønnsforskjeller i lidenskap for oppnåelse og flyttilbøyelighet, og sammenhengen mellom de to motivasjonsfaktorene
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel