Vennskap i en digital kontekst En kvalitativ studie av unge jenters bruk av sosiale medier i kommunikasjon med venner
Abstract
Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan unge jenter bruker sosiale medier, både alene og i kommunikasjon med venner. Oppgaven vil forsøke å besvare problemstillingen: «Hvordan påvirker bruk av sosiale medier hverdagen og vennskapsrelasjonene til unge norske jenter?» med følgende forskningsspørsmål: «Hvordan beskriver unge jenter sin daglige bruk av smarttelefon?» «Hvordan inngår kommunikasjon og samvær med venner i daglige rutiner?» «Hvordan beskriver norske unge jenter kommunikasjonen med venner på sosiale medier?» Jeg har gjennomført åtte fokusgruppeintervjuer ved tre ulike videregående skoler, to i Midt-Norge og en i Sør-Norge. Totalt deltok det 32 jenter fra VG1, VG2 og VG3 fra psykologi og medie og kommunikasjonsklasser. For å analysere dataene tok jeg i bruk tematisk analyse. Analysen resulterte i fire hovedtemaer som alle representerer gjennomgående tendenser i datamaterialet: «Mediehverdag,» «den digitale kommunikasjon,» «regulering» og «å snakke om seg selv og andre på sosiale medier.» Funnene belyser at jentene har et stort behov for å være tilgjengelig på sosiale medier i løpet av dagen. Sosiale medier er det første de sjekker når de våkner, og det siste de oppdaterer seg på før de legger seg. Gjennomsnittlig bruk er hele syv timer daglig. Det meste av samværet og kommunikasjonen disse jentene har med hverandre er digital over sosiale medier. Utenom sosiale medier, er skolen den primære arenaen for sosiale sammenkomster. Jentene opplever den digitale kommunikasjonen som effektiv. De kan enkelt få kontakt med flere venner på en gang, uten å måtte fysisk oppsøke hverandre. De aller fleste sosiale sammenkomster planlegges på sosiale medier. Ifølge jentene risikerer de å havne på utsiden av de sosiale fellesskapene dersom de ikke har brukerkonto på minst ett sosialt medie. Nøkkelord: Sosiale medier, vennskapsrelasjoner, identitet, mediebruk, unge jenter, videregående skole AbstractThe purpose of this master`s thesis is to look into how young girls use social media, both alone and in communication with friends. This assignment will attempt to answer the question: “How does the use of social media affect the everyday life and friendship of young Norwegian girls?” with the following research question: «How do young girls describe their daily use of smartphones?” “How is communication implemented in daily routines and social life among friends?” “How do young Norwegian girls describe communication with friends on social media?” I have conducted eight focus groups interviews at three different upper secondary schools, two from central Norway and one from southern Norway. A total of 32 girls from “psychology” and “media and communication” classes participated. To analyze the data, I have used thematic analysis. The analysis resulted in four main themes, which all represent consistent trends in the data material: “Everyday media use” “digital communication” “regulation” and “talking about oneself and others on social media.” The findings highlight that the girls have a need to be available on social media during all day long. Social media is the first thing they check when they wake up in the morning, and the last thing they update before they go to bed. Average use is seven hours a day. Most of the communication the girls have with each other is digital, on social media. Apart from social media, school is the primary arena for social gatherings. Digital communication is more efficient and makes it easy to get in touch with several friends at once, without having to physically visit each other. The majority of social gatherings are planned on social media. If they don’t have a profile at least on social media, they risk ending up on the outside of the social communities. Keywords: social media, friendship, identity, media use, young girls, upper secondary school