Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSigmundsson, Hermundur
dc.contributor.authorAndresen, Pernille
dc.date.accessioned2023-07-11T17:19:39Z
dc.date.available2023-07-11T17:19:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:51170790
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077745
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractHvordan individer tar til seg læring består av flere faktorer som tankesett, pågangsmot og lidenskap. Tankesettet er hvordan vi ser på våre egne evner og hvorvidt vi mener de har en gitt kapasitet eller om de har potensiale for å utvikles. Pågangsmot er utholdenhet og vedvarende interesse mot et langsiktig mål, og lidenskap er det drivet og sterke interessen for en spesifikk aktivitet eller tema. Forskjeller og sammenhengen ved disse faktorene forskes ofte i sammenheng med deres bidrag til læring og utholdenheten til oppnåelse av mål. Denne oppgaven undersøkte om det er forskjeller mellom en yngre (n = 526) og en eldre (n = 177) aldersgruppe ved hjelp av en uavhengig t-test. Hvor det var kun ved pågangsmot det ble målt en signifikant forskjell t(701)=-8.31, p<.001, mellom de yngre, M = 3.21, SD = .62 og de eldre, M = 3.63, SD = .56. I tillegg ble det undersøkt om det fantes sammenhenger mellom variablene i hele gruppa og aldersgruppene hver for seg gjennom en Pearson korrelasjonsanalyse. Hvor det var en svak signifikant positiv sammenheng (p < .05) mellom pågangsmot og lidenskap for hele gruppen (r = .26), den yngre (r = .33) gruppen og den eldre (r = .20) gruppen. Videre ble det diskutert hva resultatene kan indikere, og avsluttet med hvilke implikasjoner funnene kan ha for videre forskning.
dc.description.abstractHow individuals embrace learning consists of several factors such as mindset, grit and passion. The mindset is how we view our own abilities and whether we believe they have a given capacity or if they have the potential to develop. Grit is perseverance and passion toward a long-term goal, and passion is the drive and strong interest in a specific activity or theme. Differences and the corrolation of these factors are often researched in the context of their contribution to learning and the persistence of achievement of goals. This paper examined whether there are differences between a younger (n = 526) and an older (n = 177) age group using an independent t-test. Where it was only in grit that a significant difference was measured t(701)=-8.31, p<.001, between the younger ones, M = 3.21, SD = .62 and the older, M = 3.63, SD = .56. In addition, a Pearson correlation analysis investigated whether there were correlations between the variables in the whole group and the age groups separately. There was a weak significant positive correlation (p < .05) between grit and passion for the whole group (r = .26), the younger (r = .33) group and the older (r = . 20) group. Furthermore, it was discussed what the results might indicate, and ended with which implications the findings can have for further research.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndersøkelse av aldersgruppeforskjeller mellom mindset, grit og lidenskap
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel