En undersøkelse av sammenhengen mellom Grit, lidenskap for oppnåelse og tilbøyelighet for flyt
Abstract
Grit, lidenskap for oppnåelse og tilbøyelighet for flyt er psykologiske konstrukter som beskriver egenskaper ved individet. Begrepene er knyttet til ferdighetsutvikling, motivasjon og prestasjon. Formålet med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom konstruktene, noe det er lite forsket på. Sammenhengen kan være av betydning for å bedre forstå oppnåelse av prestasjon. Et utvalg bestående av 671 deltakere med et aldersspenn fra 16 til 82 år (M= 30.02 og SD=13.41), svarte på «Grit-S scale», «Passion scale» og «The general flow proneness scale» gjennom et digitalt spørreskjema. En Pearsons korrelasjonsanalyse ble benyttet. Resultatene viste en signifikant positiv korrelasjon mellom alle konstruktene (p<.001). Det var en sterk sammenheng mellom Grit og tilbøyelighet for flyt r= .58, en moderat sammenheng mellom tilbøyelighet for flyt og lidenskap for oppnåelse r= .48, og en svak sammenheng mellom Grit og lidenskap for oppnåelse r= .27. Resultatene ble tolket opp mot tidligere forskning og teori knyttet til prestasjon. Studien konkluderte med at alle variablene spiller en sentral rolle for utvikling av prestasjon, men at sammenhengene mellom Grit og tilbøyelighet for flyt er av størst betydning, ettersom disse variablene hadde den sterkeste korrelasjonen. Lidenskap kan på den andre siden opptre som en viktig drivkraft og energi kilde for utviklingen av ferdigheter. Fremtidig forskning burde undersøke denne tolkningen gjennom en regresjonsanalyse. Det er også behov for mer forskning på Grit som konstrukt. Grit, passion for achievement and flow proneness are psychological constructs that describe characteristics of the individual. These terms are linked to skill development, motivation, and performance. The purpose of this study is to explore the relationship between the constructs, which there has been little research on. The relationship can contribute to a better understanding of performance. A sample consisting of 671 participants with an age range from 16 to 82 years (M= 30.02 and SD=13.41), answered the "Grit-S scale", "Passion scale" and "The general flow proneness scale" through a digital questionnaire. A Pearson's correlation analysis was used. The results showed a significant positive correlation between all the constructs (p<.001). There was a strong correlation between Grit and flow proneness r= .58, a moderate correlation between flow proneness and passion for achievement r= .48, and a weak correlation between Grit and passion for achievement r= .27. Previous theory and research on achievement was used to interpret the connection. The study concluded that all the variables play a central role in the development of performance, but that the relationship between Grit and the flow proneness are of greatest importance, as these variables had the strongest correlation. Passion, on the other hand, can act as an important driving force and energy source for the development of skills. Future research should examine this interpretation through a regression analysis. There is also a need for more research on Grit as a construct.