Tilrettelegging er nødvendig Opplevelser og erfaringer fra ansatte ved NTNUs tilretteleggingstjeneste
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076896Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Abstrakt
HensiktHensikten med denne bacheloroppgaven er å redegjøre og drøfte hvilke opplevelser og erfaringer ansatte ved NTNU har med tilrettelegging, tilpasning og inkludering for studenter i deres studieforløp.
ProblemstillingHvilke opplevelser og erfaringer har ansatte ved NTNU med tilrettelegging, tilpasning og inkludering for studenter i deres studieforløp?
MetodeVi har benyttet kvalitativ forskningsmetode ved bruk av semistrukturert intervju og litteratursøk. Oppgaven baserer seg på empiri fra intervju med fire ansatte ved NTNUs Tilretteleggingstjeneste.
FunnVi benyttet tematisk analyse fra Braun & Clark (2006), der fire temaer ble identifisert og fordelt i fire hovedtemaer: tilrettelegging, kompetanse, inkludering og forbedringspotensiale.
OppsummeringDenne bacheloroppgaven har resultert i en opplysende tekst der vi drøfter hvilke opplevelser og erfaringer fire ansatte ved NTNUs Tilretteleggingstjeneste har med tilrettelegging, tilpasning og inkludering for studenter i deres studieforløp. Funnene viser at det er ulike faktorer som påvirker de ansattes arbeid, og hvilke opplevelser de har med tilrettelegging og tilpasning for at studenter skal inkluderes i sitt studieforløp.
Nøkkelord: Tilrettelegging, Tilpasning, Inkludering, Utdanning og Ergoterapeutisk Perspektiv. Abstract
PurposeThe purpose of this bachelor's thesis is to present and discuss the experiences of employees at NTNU regarding facilitation, adaptation, and inclusion for students in their course of study.
Research QuestionWhat experiences do employees at NTNU have with facilitation, adaptation, and inclusion for students in their course of study?
MethodWe used a qualitative research method, utilizing semi-structured interviews and literature review. The thesis is based on empirical data gathered from interviews with four employees of NTNU's Facilitation service.
FindingsWe applied thematic analysis from Braun & Clark's (2006) where we identified four themes distributed into four main topics: facilitation, competence, inclusion, and potential for improvement.
SummaryThis bachelor's thesis has resulted in an enlightening text where we discuss the experiences of four employees of NTNU's Facilitation service regarding facilitation, adaptation, and inclusion for students in their course of study. The results demonstrate that various factors influence the employees' work and their experiences with facilitation and adaptation to ensure students' inclusion in their course of study.
Keywords: Facilitation, Adaptation, Inclusion, Education, Occupational Therapy Perspective.