Dagsenter - en arena for deltagelse og mestring
Abstract
Innledning.
Denne studien tar for seg hvordan ansatte ved kommunale dagsenter i Norge fremmer deltagelse og mestring for hjemmeboende med demens. Økt levealder og flere eldre vil føre til større andel av befolkningen som blir rammet av demens, og regjeringen ønsker at flere skal bo lengst mulig hjemme. Denne studien vil ta utgangspunkt i hvordan dagsenter kan være en arena for deltagelse og mestring.
Hensikt
Hensikten med denne kvalitative undersøkelsen er å se på hvordan meningsfull aktivitet kan bidra til helsemessige og sosiale effekter, samt hvordan aktiviteter tilrettelegges ut fra individuelle behov for å oppnå mestring.
Problemstilling: Hvordan legger ansatte på
dagsenter til rette for mestring og deltagelse i meningsfull aktivitet for hjemmeboende personer med demens?
Metode
Studien har en kvalitativ tilnærming ved bruk av en til en intervju, og informantene er fire ansatte ved ulike dagsenter i Norge.
Resultat
Informanten benytter ulike metoder for å legge tilrettelegge for deltagelse og mestring. De ansatte er opptatt av prinsippene i personsentrert omsorg i møte med brukerne på dagsenteret. Resultatene viser også hvordan de ansatte bruker de fysiske og sosiale omgivelsene for å fremme meningsfull aktivitet og mestring.
Konklusjon
Studien konkluderer med at ansatte utgjøre den viktigste delen av dagaktivitetstilbudet for hjemmeboende med demens. Det viser seg at det ikke er valget av ulike aktiviteter som er av betydning for brukerne. Derimot kan følelsen av felleskap, tilhørighet og sosial stimulering oppleves som meningsfull aktivitet