Utøvende ledelse innenfor rammene av medeierskap og holakrati
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3076301Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2902]
Sammendrag
Endringer i arbeidslivet gjør at virksomhetsorganiseringen i Norge beveger seg mot et paradigmeskifte. I denne sammenhengen har medeierskap og holakrati blitt presentert som bærekraftige alternativer til tradisjonelle, hierarkiske forretningsmodeller (Ackermann et al., 2021; Athar, 2020). Kjernepremisset for disse organisasjonsstrukturene er at de bygger på en demokratisk organisering, forankret i desentralisert ledelse. Denne måten å organisere bedrifter på vil dermed utfordre den tradisjonelle konseptualiseringen av lederutøvelse. Formålet med denne studien var å undersøke hvilke strategier ledere benytter for lederutøvelse innenfor rammene av medeierskap og holakrati. Seks kvalitative intervju av ledere som arbeider i et ansatt-eid konsulentselskap ble gjennomført. Datamaterialet ble analysert ved bruk av refleksiv tematisk analyse. Resultatene fra analysen viser at lederne anvender tre ulike craftingstrategier for lederutøvelse; kognitiv, oppgaverelatert og relasjonell. Studien argumenterer for at medeierskapet og holakratiet tilrettelegger for ledernes craftingatferd, samt at den kognitive craftingstrategien driver lederne til å utøve oppgaverelatert- og relasjonell crafting. Funnene fra denne studien gir grunnlag for å argumentere for at den kognitive dimensjonen bør inkluderes i modeller for job crafting. Bedrifter som praktiserer medeierskap og/eller holakratiske prinsipper bør iverksette prosesser som bidrar til å bevisstgjøre lederes rolle, samt tiltak som tilrettelegge for job crafting. For å kunne utvikle den norske virksomhetsorganiseringen i tråd med endringstaktene i arbeidslivet er det imidlertid ønskelig med ytterligere forskning på lederutøvelse innenfor rammene av medeierskap og holakrati. Increased rates of change in working life mean that the structuring of organizations in Norway are moving towards a paradigm shift. In this context, co-ownership and holacracy have been presented as sustainable alternatives to traditional, hierarchical business models (Ackermann et al., 2021; Athar, 2020). The core premise of these organizational structures is that they are based on a democratic organisation, rooted in decentralized management. This way of organizing companies will thus challenge the traditional conceptualisation of managerial practice. The purpose of this study was to investigate which strategies managers use for leadership practice within the framework of co-ownership and holacracy. Six qualitative interviews of managers working in an employee-owned consulting company were conducted. The data was analysed using reflexive thematic analysis. The results from the analysis show that the managers use three different crafting strategies for leadership practice; cognitive, task-related and relational. The study argues that the co-ownership and holacracy facilitate the managers' crafting behaviour, and that the cognitive crafting strategy drives the managers to exercise task-related and relational crafting. The findings from this study provide grounds for arguing that the cognitive dimension should be included in models for job crafting. Companies that practice co-ownership and/or holacratic principles should implement processes that contribute to raising awareness of the role of managers, as well as measures that facilitate job crafting. To be able to develop the Norwegian business organization in line with the pace of change in working life, however, further research on leadership practice within the framework of co-ownership and holacracy is needed.