Show simple item record

dc.contributor.advisorDaniali, Hojjat
dc.contributor.authorAmundsen, Ronja Owesen
dc.date.accessioned2023-07-05T17:19:31Z
dc.date.available2023-07-05T17:19:31Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:67416426
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076295
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractIkke verbal atferd (IVA) av helsepersonell spiller en viktig rolle i helsesektoren og ved behandling. Selv om menn og kvinner har vist forskjeller i sine inntrykk av helsepersonell IVA er det fortsatt mye som er uvisst av kjønnsforskjellene. Målet med denne oppgaven er å undersøke om kjønn påvirker hvordan helsepersonell sin IVA blir tolket. Det er to faser i studien for å undersøke dette. I første fase er det flere videoer som viser helsepersonell som anbefaler en smertelindrende krem ved forskjellige IVA som ble testet for validitet og reliabilitet; de ikke verbale karakteristikkene var kompetent og profesjonell, varm og vennlig, entusiastisk og interessert, inkompetent og uprofesjonell, kald og uvennlig, uentusiastisk og kjedsomhet og nøytral. En gruppe av IVA kodere kodet de syv karakteristikkene via en IVA karakteristikk kodingsskala. Resultatene støttet reliabilitet og validitet av IVA gruppene og kodings skalaen. I den andre fasen ble de validerte videoene brukt i en nettbasert spørreundersøkelse hvor mannlige og kvinnelige deltakere ble spurt om å se de ulike IVA gruppene for å vurdere deres inntrykk av hvor varm og kompetent helsepersonellet var. Både varm og kompetent inntrykket hadde flere dimensjoner av IVA kodingsskalaen brukt i første fase. Resultatene viste ingen signifikante forskjeller mellom menn og kvinner i inntrykket av varm og kompetent. En interaksjons effekt ble funnet mellom kjønn og gruppe på inntrykkene.
dc.description.abstractNonverbal behaviors (NB) of healthcare providers play an important role in healthcare and treatment outcome. Even though male and females are shown to have differences in perception of healthcare providers NBs, still not much is known about the gender differences in perception of healthcare providers NBs. Therefore, the aim of this thesis is to investigate if gender effects how the caregivers NBs are interpreted. A two-phased study was developed to test this. In phase one, a series of video-recording showing a healthcare provider recommending a pain relieving cream with different nonverbal characteristics were tested for validity and reliability criteria; the nonverbal characteristics were competent and professional, warm and friendly, enthusiastic and interested, incompetent and unprofessional, cold and unfriendly, unenthusiastic and bored, and neutral. A group of NB coders watched the seven NB characteristics and rated them on a researcher-made NB characteristic rating scale. The results supported the reliability and validity of the NB conditions and the NB rating scale. In the second phase, the validated NB video-recordings were used in an online survey where male and female participants were asked to watch the different NB characteristics and rate the impression on how warm and competent the healthcare provider seemed to be. The warmth and competence impression consisted of multiple dimensions of the same NB ratings scale used in phase one. The results showed no significant differences between males and females in the impression of warmth and competence. An interaction effect was detected on gender and condition on the impressions.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleThe role of healthcare seeker gender in the perception of competence and warmth from healthcare providers.
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record