Judging based on mood: the influence of affective states on judgments of warmth and competence
Abstract
Studier har vist at helsepersonells varme og kompetente nonverbale atferd påvirker behandlingen til pasienter positivt. Lite kjent derimot er det hvilke kontekstuelle faktorer som påvirker vurderingen av nonverbale karakteristikker. Denne studien utforsker hvordan humør påvirker bedømmelser av de nonverbale karakteristikkene varme og kompetanse. I et nettbasert spørreskjema ble deltakerne (N = 124) bedt om å vurdere deres humør gjennom positiv og negativ affekt. I tillegg ble deres inntrykk av en filmet helsearbeiders varme og kompetente nonverbale atferd målt gjennom en skala designet for anledningen. Reliabiliteten til skalaen og validiteten til de filmede nonverbale karakteristikkene ble testet og godkjent. Resultatene viste at positiv affekt predikerte høyere vurderinger av varme og kompetanse, mens negativ affekt ikke hadde en sammenheng med lavere vurderinger av varme og kompetanse. Disse funnene viser hvor viktig det er at pasientenes humør blir tatt i betraktning som kontekstuell faktor når helsepersonell formidler nonverbal varme og kompetanse. Dette kan forbedre de endelige behandlingsresultatene til pasientene. Health care providers warm and competent nonverbal behavior (NB) characteristics have been shown to affect patient’s treatment outcomes positively. However, little is known about what factors influence judgments of NB characteristics. The current study investigated the role of mood on judgments of the NB characteristics warmth and competence in videotaped health care providers. An online study was designed, where participants (N = 124) were asked to rate their current mood based on positive and negative affect, and their impressions of a videotaped health care providers warmth and competence based on a researcher-made NB rating scale. The reliability of the NB rating scale and the validity of the videotaped NB characteristics were checked prior to the online study. Results showed that the NB rating scale was reliable and the NB characteristics were valid. Positive affect predicted higher impression ratings of both warmth and competence, whereas negative affect did not predict lower impression ratings of warmth and competence. These findings suggest that patients’ mood should be taken into account in health care consultations during conscious enactment of NBs to better treatment outcomes.