Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMøller, Ina
dc.contributor.advisorAntonsen, Jeanett Hoff
dc.contributor.advisorStokkan, Marianne Leirdal
dc.contributor.authorDeurs, Susanne Hilmen van
dc.contributor.authorSyversen, Vår K.
dc.contributor.authorSkotner, Kaja
dc.date.accessioned2023-07-04T17:21:36Z
dc.date.available2023-07-04T17:21:36Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146722497:148998078
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075856
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractNukleærmedisin var en del av emnet HBIOT2021 Medisinsk Laboratorieteknologi – Kvantitative teknikker, og evaluering av studenter tydet på at temaet var utfordrende. Da det kun ble gitt åtte timer med forelesning om temaet, ble det uttrykt et ønske om et digitalt supplement. Formålet med prosjektet var å utforme en digital læringsressurs som kunne bidra til å øke læringsutbyttet i nukleærmedisin. Innledningsvis i oppgaven ble det presentert grunnleggende teori i nukleærmedisin, inkludert strålingsfysikk. Bruken av WordPress og H5P ble også presentert i innledningen. Læringsressursen i nukleærmedisin ble utviklet på den allerede eksisterende nettsiden til Institutt for Bioingeniørfag. Siden ble utformet med tilpasset teori og øvingsoppgaver laget i verktøyet H5P. Nettsiden ble laget med fokus på god struktur for å gi bedre oversikt over temaet. Oppgavene skulle være formulert på en enkel og tydelig måte, for å unngå misforståelser. For å visualisere teorien som ble presentert, ble det brukt mye bilder og illustrasjoner. For å vurdere om opplæringsressursen fungerte til sitt formål, ble opplæringsressursen utprøvd og vurdert av studenter fra bioingeniørutdanningen ved NTNU i mai 2023. Det var få studenter som besvarte nettskjemaet, men alle resultatene tydet på at læringsressursen fungerte godt som et supplement til forelesningene. Nukleærmedisin var et stort fagområde, og opplæringsressursen dekket kun grunnleggende teori. Det var dermed et stort potensial for videreutvikling av læringsressursen, der det er mulig å gå mer i dybden på ulike tema i nukleærmedisin.
dc.description.abstractNuclear medicine is a part of the subject HBIOT2021 Medical Laboratory Technology - Quantitative Techniques, and student evaluations suggest that the topic has been challenging. As only eight hours of lectures are given on the topic, there has been a desire for a digital supplement. The purpose of the project is to design a digital educational resource that can contribute to increasing the learning outcome in nuclear medicine. Initially, basic theory about nuclear medicine, including radiation physics, is presented. The use of WordPress and H5P is also introduced in the introduction. The educational resource in nuclear medicine was developed on the already existing website of the Department of Biomedical Engineering. The website was designed with customized theory and practice exercises created in the H5P tool. The website was designed with a focus on good structure to provide a better overview of the topic. The tasks were formulated in a simple and clear manner to avoid misunderstandings. To visualize the theory presented, many images and illustrations were used. To assess whether the educational resource worked for its purpose, the educational resource was tested by students from the biomedical engineering program at NTNU. The results from the online survey suggest that the educational resource works well as a supplement to the lectures. Nuclear medicine is a large subject area, and the educational resource covers only basic theory. Therefore, there is great potential for further development of the educational resource, where it is possible to go more in-depth on the theory.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigital læringsressurs i nukleærmedisin
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel