dc.contributor.advisor | Kroknes, Marthe Lind | |
dc.contributor.author | Trondal, Sebastian Skårslette | |
dc.contributor.author | Stillingen, Simen | |
dc.contributor.author | Banko, Hozan | |
dc.date.accessioned | 2023-07-04T17:21:35Z | |
dc.date.available | 2023-07-04T17:21:35Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:146722497:148998084 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3075854 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne oppgaven er å skape nytt innhold til den allerede eksisterende digitale opplæringsressursen som er tilgjengelig for studenter ved bioingeniørutdanningen. I denne oppgaven er det hovedfokus på urin som prøvemateriale, i tillegg til mikroorganismene virus, sopp og parasitter. Nettressursen inneholder også tekster og oppgaver om resistensbestemmelse samt en digital omvisning i laboratoriet. Som et supplement til praktiske og teoretiske øvinger har det vært et ønske om å utarbeide en digital læringsressurs. Nettressursene inneholder en kombinasjon av fagtekst og tilhørende oppgaver som kan brukes både i undervisningen, og som egenarbeid for studentene.
Nettressursene er utarbeidet med det digitale verktøyet H5P, et HTML5 basert program som gjør det mulig å lage interaktive oppgaver som kan brukes på alle nettsider med en H5P-plugin. Alle bilder og videoer som er brukt i oppgavene er enten egenproduserte, eller brukt med lisens. H5P-oppgavene som ble laget ble introdusert med en fakta-tekst før vi har oppgaver relatert til teksten. Hovedfokuset er lagt på urin-oppgavene. Disse handler generelt om urin, om prøvetagning, feilkilder, utsåing, dyrkning og om identifisering av bakterier. Oppgavene om mikroorganismer inneholder fakta om deres oppbygning og klassifisering, samt annen grunnleggende informasjon. Ressursen om resistensbestemmelse har generell info om resistensbestemmelse og en video som viser hvordan man utfører agardiffusjon. Den digitale laboratorieomvisningen er sammensatt av bilder og tilhørende tekst om ulike objekter og områder på laboratoriet.
Det er flere positive sider ved å benytte en digital opplæringsressurs i forbindelse med undervisning i medisinsk mikrobiologi. Studentene kan dra nytte av læringsressursen både før, etter og underveis i forelesninger og laboratoriekurs. En digital læringsressurs har fordelen av å alltid være tilgjengelig, slik at studentene selv kan velge når og hvor de ønsker å benytte seg av den. Formålet med ressursen er ikke å erstatte deler av undervisningen, men heller supplere den allerede eksisterende undervisningen. | |
dc.description.abstract | The purpose of this bachelor project was to create new content for the existing digital resource which is accessible to Biomedical Laboratory Scientist students. Our focus is on urine samples, in addition to the microorganisms viruses, fungi, and parasites. As an addition to practical and theoretical assignments, there has been a recurring wish for a digital resource that could help students. The digital resource contains a combination of facts, and assignments that adhere to them. These assignments can be used both during class and as a way of studying on your own.
The online resource is made with the digital tool H5P, a HTML5-based program that enables the making of interactive tasks that can be used on all websites with an H5P plugin. All the videos and pictures used in our tasks are either produced by ourselves or licensed. The H5P tasks were first introduced with a factual text followed by assignments related to this text. Our focus was our urine assignments. These contain information about urine in general, about sampling, sources of error, seeding, bacterial growth and identification of different bacteria. Our tasks related to microorganisms contain facts about their structure, nomenclature, and other basic information. The resource about anti-microbial resistance contains general information, and a video that shows how to perform agar diffusion. Our laboratory tour is made up of static images and text about different objects and areas of the lab.
There are several good reasons to use a digital learning resource for teaching medical microbiology. The students can benefit from the resource both before, during and after class. A digital learning resource has the advantage of always being accessible so students themselves can choose when and where they want to use it. Our goal with the resource is not to replace class, but rather supplement it. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Digital læringsressurs i medisinsk mikrobiologi | |
dc.type | Bachelor thesis | |