Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSigmundsson, Hermundur.
dc.contributor.authorHagesveen, Mari Lysfoss.
dc.date.accessioned2023-07-04T17:20:30Z
dc.date.available2023-07-04T17:20:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145106269:37369693
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075812
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Faktorene passion, grit, mindset, flow og mestringstro har et tett samspill, samtidig som de på ulikt vis bidrar til akademisk oppnåelse. Målet med studien var å undersøke kjønnsforskjeller i faktorene, sammenhenger mellom faktorene og faktorenes sammenheng med akademiske prestasjoner. For å gjøre dette, inkluderte denne studien alle faktorene i en online spørreundersøkelse og analyserte dem ved hjelp av t-tester, en korrelasjonsanalyse, en MANOVA og diskriminant analyse. Utvalget besto av 129 deltakere, der 53 var menn og 76 var kvinner. Resultatene fra t-testene viste at det var signifikante forskjeller i passion og mestringstro i favør av menn. Korrelasjonsanalysen ga signifikante, moderate-til-sterke korrelasjoner mellom passion og grit, r = .299 , passion og flow, r = .556, passion og mestringstro, r = 579, grit og flow, r = .507, grit og mestringstro, r = .494, og flow og mestringstro, r = .522, for hele gruppen. For menn var korrelasjonen mellom passion og grit, r = .476, sterkere enn for kvinner, r = 209. Flow og mestringstro var sterkere korrelert for kvinner, r = .582, enn for menn, r = .365. MANOVAEN indikerte signifikante forskjeller mellom A-B-gruppen og C-D gruppen i skårer på passion, grit, flow og mestringstro. For grit og flow var det i tillegg signifikant forskjellige skårer mellom gruppe B-C og C-D. I sum var den mest dramatiske forskjellen for faktorene, som forventet, mellom personer med A-B-snitt og C-D-snitt. Resultatene ble støttet av en diskriminant analyse. MANOVAEN viste ingen signifikante forskjeller i mindset, men den diskriminante analysen ga støtte til en potensiell effekt av mindset på B-C-snitt. Fremtidig forskning kan videre undersøke de komplekse sammenhengende mellom faktorene, samt den reelle effekten av mindset på akademisk oppnåelse.
dc.description.abstractAbstract The factors passion, grit, mindset, flow, and self-efficacy show a close interaction, while they in different ways contribute to academic achievement. The purpose of this study was to investigate gender differences in the factors, connections between the factors and their connections to academic achievement. To do this, the study included all the factors in an online questionnaire and analyzed them using t-tests, a correlational analysis, a MANOVA and a discriminant analysis. The sample consisted of 129 participants, of which 53 were men and 76 were women. The results from the t-tests revealed significant differences in passion and self-efficacy in favor of men. The correlational analysis indicated significant, moderate to strong correlations between passion and grit, r = .299 , passion and flow, r = .556, passion and self-efficacy, r = 579, grit and flow, r = .507, grit and self-efficacy, r = .494, and flow and self-efficacy, r = .522, for the group as a whole. For men the correlation between passion and grit, r = .476, was stronger than for women, r = 209. Flow and self-efficacy were correlated more strongly for women, r = .582, than for men, r = .365. The MANOVA indicated significant differences between the A-B group and the C-D group in passion, grit, flow, and self-efficacy scores. For grit and flow, there were also significant differences in scores between the B-C group og C-D group. In sum, the most dramatic differences between factors were, as expected, between people with A-B grades and C-D grades. The results were supported by a discriminant analysis. The MANOVA showed no significant differences in mindset, but the discriminant analysis supported a potential effect of mindset on B-C grades. Future research should further investigate the complex connections between the factors, in addition to the real effect of mindset on academic achievement.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn undersøkelse av sammenhenger mellom passion, grit, mindset, flow og mestringstro og faktorenes sammenheng med akademisk oppnåelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel