Bak skjermen: En sammenlikning av 2D versus VR og sammenhengen mellom kognitiv belastning, opplevd tilstedeværelse og simulatorsyke
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075807Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3141]
Sammendrag
Kognitiv belastning (cognitive load) er hvor mye mentale ressurser som kreves sett i forhold til oppgaven. Opplevd tilstedeværelse (sense of presence) er som en illusjon på hvor «til stede» brukeren føler seg i det virtuelle miljøet. Simulatorsyke er en «sykdoms-tilstand» som oppstår ved en VR-eksponering. Det er midlertid lite litteratur som ser på sammenhengen mellom dem og forskjeller i formidlingsmedier. Studiens formål var å sammenlikne 2D-gruppen (n = 30) og VR-gruppen (n = 32) og undersøke om det fantes en sammenheng mellom kognitiv belastning, opplevd tilstedeværelse og simulatorsyke. En Pearson-korrelasjonsanalyse ble brukt for å undersøke sammenhengen mellom de ulike variablene. Det ble funnet en signifikant svak negativ korrelasjon mellom kognitiv belastning og opplevd tilstedeværelse i 2D-gruppen. En t-test ble utført for å se på forskjeller mellom 2D og VR-gruppen. Oppgaven fant en signifikant forskjell mellom gruppene på simulatorsyke, der VR-gruppen skårte høyere. Studien konkluderer med at det er mye som tyder på at variablene henger sammen. Begrensninger og implikasjoner foreslår å undersøke kausaliteten med sammenhengene, vurdering av ANOVA-test, økt utvalg, og type I-feil. Det foreslås at det er absolutt nødvendig med mer forskning på området. Cognitive load is how much mental resources are required in relation to the task. Sense of presence is an illusion of how "present" the user feels in the virtual environment. Simulator sickness is a "disease state" that arises from a VR exposure. There is currently little literature that looks at the relationship between the different variables and different multimedia. The purpose of the study was to compare the 2D group (n = 30) and the VR group (n = 32) and investigate whether there was a relationship between cognitive load, sense of presence and simulation sickness. A Pearson-correlationanalysis was used to examine the relationship between the various variables. A significant weak negative correlation was found between cognitive load and sense of presence in the 2D group. A t-test was performed to examine differences between the 2D-and VR-group. The t-test found a significant difference between the groups on simulation sickness, where the VR group scored higher. The study concludes that there are many indications that the variables are somewhat related. The limitations suggest examining the causality of the relationships, assessing the ANOVA test, increasing the sample size and preventing type I-errors. It is suggested that more research in the area is absolutely necessary.