Sammenhengen mellom standhaftighet og flyt: En undersøkelse av to variabler som kan ha betydning for utvikling av prestasjon og ekspertise
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075806Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3143]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Formålet med denne studien var å undersøke sammenhengen mellom standhaftighet og flyt. Dette ble utført ved bruk av de to nyutviklede skalaene Perseverance scale og The General Flow Proneness Scale. Standhaftighet er en fasett av grit og reflekterer individets evne til å utføre den samme aktiviteten over en lengre tidsperiode. Denne karakteristikken gjør individet bedre i stand til å utøve fokusert trening. Flyt er en autotelisk opplevelse som oppstår når utøveren er dypt konsentrert i oppgaven og det er et perfekt forhold mellom utfordringer og ferdigheter. Sammenhengen mellom standhaftighet og flyt kan bidra til å forklare prestasjoner og ekspertise. Deltakerne i studien besto av 671 respondenter i aldersgruppen 16–85 år. Resultatene ble analysert ved bruk av en bivariat Pearsons korrelasjonsanalyse. Studien fant en sterk signifikant sammenheng mellom standhaftighet og flyt, r = .51, p < .001. Implikasjonene peker på å optimalisere læringsmiljøet for å øke motivasjon og fremme prestasjonsutvikling. Framtidig forskning bør benytte de to nyutviklede skalaene, for å undersøke om resultatene er generaliserbare til andre utvalg. Det bør også utføres longitudinelle studier, som kan bidra til kunnskap om hvordan standhaftighet og flyt endres over livsløpet.
Nøkkelord: Standhaftighet, flyt, prestasjoner, ekspertise, fokusert trening, autotelisk personlighet The purpose of this study was to investigate the combination between perseverance and flow. The investigation was performed using two newly developed scales: the Perseverance Scale and The General Flow Proneness Scale. Perseverance is a facet of grit, reflecting an individual’s ability to perform the same activity over a long period of time. This characteristic encompasses an individuals ability to perform deliberate practise. Flow is an autotelic experience which can arise when an performer is deeply concentrated on the task. This occurs when a perfect harmony between challenge and skill is attained. The combination of perseverance and flow can be used to explain performance and expertise. This study consisted of 671 individuals aged between 16-85 years old. The results were surveyed through a bivariate Pearson correlations analysis, where a significant correlation between perseverance and flow was observed, r = .51, p < .001. These results imply that an optimized educational environment would increase motivation and improve performance. Future studies are advised to employ these two newly developed scales to determine whether the results are applicable to other research. Longitudinal studies should also be performed to assess the alteration of perseverance and flow throughout an individual’s lifespan.Keywords: Perseverance, flow, achievement, expertise, deliberate practise, autotelic personality