Investigating the relationship between growth mindset, grit and flow proneness
Abstract
Veksttankesett, grit og flyt er motivasjonsfaktorer som har vist seg å fremme læring, ferdighetsutvikling og måloppnåelse. Denne studien har som mål å utforske sammenhengen mellom disse tre psykologiske konstruktene. Et nettbasert spørreskjema som målte nivåer av veksttankesett, grit og flyttilbøyelighet ble gjennomført av 671 deltagere (Malder = 30.02, SD = 13.41, 59% kvinner). Sammenhengen mellom konstruktene ble analysert ved å bruke en Spearman Rho korrelasjonsanalyse. Resultatene indikerer en signifikant positiv sammenheng mellom alle tre variablene. Grit og flyttilbøyelighet hadde en sterk korrelasjon, mens veksttankesett og flyttilbøyelighet viste en moderat korrelasjon, og veksttankesett og grit hadde en lav korrelasjon. Forståelsen for sammenhengen mellom disse konstruktene er grunnleggende for å fremme kunnskap om de psykologiske mekanismene som underligger læring og ferdighetsutvikling. Implikasjonene av dette er at vi kan videreutvikle vår kunnskap om hvordan vi best kan tilrettelegge for optimale læringsopplevelser og fremme måloppnåelse. Growth mindset, grit and flow are motivational factors that all have been found to promote learning, skill development and achievement. This study aimed at exploring the associations between these three psychological constructs. An online survey that measured levels of growth mindset, grit and flow proneness was completed by 671 participants (Mage = 30.02, SD = 13.41, 59% female) in a Norwegian speaking sample. The relationship between the constructs was analysed using a Spearman Rho correlation analysis. The results indicate a significant positive relationship between all three variables. Specifically, grit and flow proneness were strongly correlated, r = .58, p < .001., while growth mindset and flow proneness showed a moderate correlation, r = .39, p < .001, and growth mindset and grit were found to be weakly correlated, r = .17, p < .001. By comprehending the relationship between these constructs, we are better equipped to understand the psychological mechanisms underlying learning and skill development. The implications of which are that we can further our knowledge on how to create optimal learning experiences and promote achievement.