Show simple item record

dc.contributor.advisorBietti, Lucas
dc.contributor.authorHjertner, Maria
dc.date.accessioned2023-07-04T17:20:12Z
dc.date.available2023-07-04T17:20:12Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:13379517
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075797
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractBakgrunn: Angst er en vanlig psykisk helselidelse som rammer individer over hele verden, med symptomer som varierer fra milde til alvorlige. Chatbots for psykisk helse har dukket opp som et potensielt verktøy for å gi støtte til psykisk helse. Det er fortsatt uklart hvordan brukere med angst opplever ulike typer chatbots for psykisk helse. Mål: Denne omfangsgjennomgangen hadde som mål å gi en oversikt over funksjonene til chatbots brukt av enkeltpersoner for deres angstsymptomer som rapportert i empirisk litteratur. Metoder: Seks bibliografiske databaser ble brukt i søket. Studievalg og 20 % av datautvinningen ble utført av to anmeldere uavhengig av hverandre. Uttrukket data i henhold til brukerens opplevelse ble syntetisert ved hjelp av en modifisert tematisk analyse. Chatbots brukeropplevelse for mennesker med angst ble klassifisert i forhåndsdefinerte og nye temaer. Resultater: Det første søket returnerte 634 referanser. Etter filtrering gjensto 28 siteringer som utgjør det endelige datasettet. Brukeropplevelsen ble klassifisert i 4 forhåndsdefinerte temaer: pålitelighet, stimulering, brukervennlighet og effektivitet. To nye temaer dukket opp ved å trekke ut de inkluderte dataene: begrensninger og behovet under COVID-19-pandemien og lockdown. Konklusjon: Funnene i denne omfangsgjennomgangen indikerer at brukeropplevelsen av chatbot for personer med angst tilskrives som positiv og har potensial til å fungere som et støttende verktøy når de opplever angstsymptomer. Det virker som om folk er mer åpne i sammenheng med COVID-19-pandemien. Likevel er det noen begrensninger som krever ytterligere forskning for å optimalisere brukeropplevelsen.
dc.description.abstractBackground: Anxiety is a common mental health disorder that affects individuals worldwide, with symptoms ranging from mild to severe. Mental health chatbots have emerged as a potential tool to provide mental health support. It is still unclear how the users with anxiety experience different types of mental health chatbots. Objective: This scoping review aimed to provide an overview of the features of chatbots used by individuals for their anxiety symptoms as reported in the empirical literature. Methods: Six bibliographic databases were used in the search. Study selection and 20% of data extraction were carried out by two reviewers independently. Extracted data according to the users’ experience were synthesized using a modified thematic analysis. The chatbots user experience for people with anxiety was classified in predefined and new themes. Results: The initial search returned 634 citations. Post-filtering, 28 citations remained forming the final dataset. The user experience was classified into 4 predefined themes: dependability, stimulation, usability, and efficacy. Two new themes emerged by extract the included data: limitations and the need during the COVID-19 pandemic and lockdown. Conclusion: The findings of this scoping review indicate the user experience of chatbot for people with anxiety is attributed as positive and has potential to work as a supportive tool when experiencing anxiety symptoms. It seems like people are more open in the context of the COVID-19 pandemic. Still, there are some limitations that needs further research to optimize the user experience.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleExploring the User Experience of Mental Health Chatbots for Individuals with Anxiety: A scoping review
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record