Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBrattmyr, Martin
dc.contributor.authorAurlien, Veronica Auri Løvikene
dc.date.accessioned2023-07-04T17:20:10Z
dc.date.available2023-07-04T17:20:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:64186466
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075795
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn: Er det et forhold mellom behandlingsfrekvens, antall timer i behandling og pasienttilfredshet? Pasientrapporterte erfaringsmål (PREM) som pasienttilfredshet kan være nyttige verktøy ved avgjørelser for hvordan og hvor ressurser skal brukes, for å sikre at de tjener pasientene på beste måte, og at pasienters stemme blir hørt. Lite vites om hvordan distribusjonen og kvantiteten av behandling påvirker pasienttilfredshet. Metode: Denne studien undersøker forholdet mellom behandlingstimer, målt i behandlingsfrekvens og antall timer i behandling, målt med Client Satisfaction Questionnaire-8 (CSQ-8) i et norskt poliklinisk utvalg (N = 261). Hierarkisk regresjon og uavhengig t-test brukes. Resultater: Behandlingsfrekvens ga ingen signifikant prediksjonsverdi i noen av regresjonene, og det var ingen signifikant forskjelll mellom lav behandlingsfrekvens (> 16 dager i gjennomsnitt mellom timer) og høy frekvens (≤ 16) på CSQ-8. Antall timer i behandling var eneste signifikante prediktor for pasienttilfreshet, b = 0.13, p < .001, 95% CI [0.06, 0.21]. Det var en signifikant forskjell mellom < 10 timer i behandling og ≥ 10 timer i behandling på CSQ-8, hvor de med < 10 timer i behandling gav i gjennomsnitt en lavere skåre enn de med ≥ 10 timer i behandling, ΔM = -3.25. Diskusjon: Jeg diskuterer resultatene i lys av tidligere forskning og kunnskap om hvilke faktorer som påvirker pasienttilfredshet. På bakgrunn av mine funn oppfordrer jeg til videre utforskning av hvordan forskjeller i behandling og utfall henger sammen med tilfredshet og fordelingen av behandlingstid.
dc.description.abstractAbstract Background: Is there a relation between treatment frequency, number of hours in treatment, and patient satisfaction? Patient-reported experience measures (PREM) such as patient satisfaction can be helpful tools when making decisions regarding how and where to allocate resources to serve patients best and also helps to make patients' voices heard. Little is known about how the distribution and quantity of treatment influence patient satisfaction. Method: This study investigates the relationship between treatment hours, measured as treatment frequency and number of sessions, and patient satisfaction, measured with the Client Satisfaction Questionnaire-8 (CSQ-8), in a Norwegian outpatient clinical sample (N = 261). Hierarchical regressions and independent t-tests are used. Results: Treatment frequency did not add any significant predictive value in either regression, and there were no significant differences between low treatment frequency (> 16 days on average between sessions) and high frequency (≤ 16) on CSQ-8. Hours in treatment was the only significant predictor for patient satisfaction, b = 0.13, p < .001, 95% CI [0.06, 0.21]. There was a significant difference between < 10 hours in treatment and ≥ 10 hours in treatment on the CSQ-8, where those with < 10 hours in treatment scored on average lower than those with ≥ 10 hours in treatment, ΔM = -3.25. Discussion: I discuss the findings in light of previous research and knowledge about what determines patient satisfaction. My findings are an incentive to examine further how differences in treatment and outcome correlate with satisfaction and time dispersion.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titlePatient Satisfaction and Treatment Hours in Outpatient Mental Health Care
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel