Lidenskap og flyttilbøyelighet: en undersøkelse av kjønnsforskjeller
Abstract
Lidenskap og flyt er to motivasjonelle faktorer som tyder å ha en innvirkning på læring og prestasjon. Lidenskap refererer til en sterk positiv affekt rettet mot en personlig preferanse, mens flyt beskriver en bevissthetstilstand som kjennetegnes av dyp konsentrasjon og innlevelse. Formålet med denne studien er å utforske kjønnsforskjeller i konstruktene hos 671 norske deltagere. Datainnsamlingen fant sted gjennom et digitalt spørreskjema. Skalaene som ble benyttet var «The Passion Scale» som måler lidenskap, og «The General Flow Proneness Scale» som måler flyttilbøyelighet. Forskjeller i gjennomsnittskåre ble undersøkt med hjelp av to uavhengige t-tester. T-testene viste at det var en signifikant gjennomsnittlig forskjell i lidenskap (d = 0.44) og flyttilbøyelighet (d = 0.39) mellom menn og kvinner, der menn skåret høyest på begge konstruktene. Resultatene antyder at menn skåret høyere på lidenskap (M = 4.01) og flyttilbøyelighet (M = 3.60), sammenlignet med kvinner i lidenskap (M = 3.71) og flyttilbøyelighet (M = 3.40). Denne studien bidrar til forskning på menneskers unike forutsetninger til å oppnå lidenskap og flyttilbøyelighet. Kunnskap om kjønnsforskjeller kan kontribuere positivt til utforming av læringsstrategier eksempelvis i utdanningsvesenet, for best mulig tilrettelegging for læring og prestasjon på gruppenivå og individnivå. Videre forskning burde undersøke forholdet mellom lidenskap og flyttilbøyelighet, samt hvordan predisposisjonelle gruppeforkjeller som kjønn kan påvirke læring og prestasjonsoppnåelse. Ettersom mål på læring, prestasjon og dopaminaktivering ikke er utfallsvariabler benyttet i analysen, tar diskusjonen utgangspunkt i tidligere forskningslitteratur og empiri. Nøkkelord; Lidenskap, Flyttilbøyelighet, Prestasjon, Dopamin Passion and flow are two motivational factors that has been theorized to influence learning and performance achievement. Passion refers to a strong positive affect toward a personal preference, while flow refers to a state of consciousness characterized by deep concentration and mental immersion. The main aim of the study was to explore gender differences in passion and flow proneness. The sample consisted of 672 Norwegian participants. The data collection process was conducted through a digital survey. The Passion Scale was used to assess passion, and The General Flow Proneness Scale was used to assess flow proneness. The mean difference was assessed by conducting two independent t-tests. Results show a significant difference between females and males in both the passion factor (d = 0.44), and in flow proneness (d = 0.39) in favor of males. The results show that males scored higher on passion (M = 4.01) and flow proneness (M = 3.60), while the female score in passion (M = 3.71) and flow proneness (M = 3.40) was lower. The study contributes to existing research by exploring human differences in prerequisites for passion and flow proneness. Knowledge about gender differences can contribute positively to the development of teaching strategies, and facilitation of learning and performance achievement across groups and individuals. Additional research should further explore the relationship between passion and flow proneness, as well as how human predisposition can influence learning and performance. The study explores the implication of gender differences by utilizing additional research on learning, achievement, and dopamine. Keywords; Passion, Flow Proneness, Performance, Dopamine.