Allocentric processing, simulation sickness, and its relationship to immersion. A comparative study.
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075788Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [2887]
Sammendrag
Virtual Reality (VR) har fått utrolig oppmerksomhet for dets potensiale til å tilrettelegge forubegrensede 3D-miljøer. Denne studien utforsker bruken av VR-headsett (HMD) i forhold tilmentale representasjoner knyttet til navigasjon og romlig forståelse. VR viser tegn til å forbedrepsykomotoriske ferdigheter og forståelse av romlig visuell informasjon, men simulatorsyke(SS) utgjør en stort problem. Flere studier indikerer ødeleggende effekter av SS på generellytelse i VR, samtidig sim varierende grad av «immersion» og manglende standardmål forkvaliteten på VR-opplevelser bidrar til usikkerhet rundt fordelen med VR. Denne studien søkerderfor å undersøke ytelsen til forsøkspersoner i VR sammenlignet med en 2D-gruppe, samtidigsom begrensningene rundt «immersion» tas hensyn for i eksperimentet.Studien undersøkte forskjellen i allocentrisk ytelse mellom 62 forsøkspersoner som brukte en24-tommers skjerm (2D) (n = 30) og en Meta Quest 2 VR HMD (n = 32). En uavhengig t-testviste ingen statistisk signifikant forskjell mellom gruppene, t(60) = -1.43, p = .078, menresultatet er nesten signifikant. Videre undersøkelser avdekket en betydelig positiv korrelasjonmellom rapportert simulatorkvalme og allocentrisk ytelse blant VR-deltakerne, r(60) = .427, p= .015. Denne korrelasjonen var imidlertid ikke signifikant innenfor 2D-gruppen. Vedvurdering av de aspektene av «immersion» som er mest forbundet med SS i detteeksperimentet, nemlig ustabilitet, begrenset mulighet for bevegelse og mangel på alternativebevegelsesmuligheter, indikerer de relevante analysene et tydelig negativt forhold mellom SSog AP i VR. Virtual Reality (VR) has gained significant attention for its potential to provideimmersive and customizable 3D environments that can enhance navigation and visual-spatiallearning. This study explores the use of VR head-mounted displays (HMD) relating to mentalrepresentations with regards to navigation and spatial understanding. While VR shows promisein psychomotor skills and understanding spatial visual information, simulation sickness (SS)poses a major obstacle to its widespread adoption. Several studies indicate detrimental effectsof SS on general performance in VR, yet varying degrees of immersion and lack of standardmeasures for the quality of VR experiences contribute to inconsistent findings regarding thebenefits of VR. This study therefore seeks to investigate the performance of subjects in VRcompared to a 2D group, while considering the limitations to immersion present in theexperiment.The study examined the difference in allocentric performance between 62 subjectsusing a 24´monitor (2D) (n = 30) and in a Meta Quest 2 VR HMD (n = 32). An independent ttestrevealed no statistically significant difference between the groups t(60) = -1.43, p = .078,although it is close to being significant. Further examination revealed a significant positivecorrelation between reported simulation sickness and allocentric performance among VRsubjects, r(60) = .427, p = .015. This correlation however, was not significant within the 2Dgroup. When considering the aspects of immersion most associated with SS present in thisexperiment, such as instability, limited degree of movement and a lack of alternativemovement-options. The relevant analyses indicate a clear negative relationship between SS andAP in VR.