Undersøkelse av sammenhengen mellom veksttankesett, lidenskap og standhaftighet
Abstract
Veksttankesett er implisitte teorier, personers grunnleggende tro og overbevisninger angående naturen av menneskelige attribusjoner, som intelligens eller personlighet. Lidenskap er en sterk følelse mot en personlig viktig verdi/preferanse som motiverer intensjon og atferd. Standhaftighet er evnen til å opprettholde vedvarende innsats tross motgang og utfordringer, og har sammen med lidenskap, blitt ansett som en av underfasettene til det prestasjonspredikerende konseptet grit. Sammenhengen mellom veksttankesett, lidenskap og standhaftighet tyder på å være en sentral del av læring, ferdighetsutvikling og prestasjon. Denne studien undersøkte sammenhengen mellom de tre faktorene hos 671 deltakere fra alderen 16 til 85 år. En Pearson korrelasjonsanalyse viste en sterk sammenheng mellom veksttankesett og standhaftighet (r = .67), samt en moderat til sterk sammenheng mellom veksttankesett og lidenskap (r = .50) og mellom lidenskap og standhaftighet (r = .47). Funnene fra denne studien kan bidra til en dypere forståelse for læring, ferdighetsutvikling og prestasjon for individer, lærere og veiledere. Til slutt bør fremtidig forskning undersøke standhaftighet opp mot prestasjon, samt i forhold til gritkonseptet, for en bredere forståelse av faktorene bak prestasjon og ferdighetsutvikling.
Nøkkelord: læring; ferdighetsutvikling; prestasjon; veksttankesett; lidenskap; grit; standhaftighet Growth mindset is implicit theories, individuals’ fundamental beliefs regarding the nature of human attributes, such as intelligence or personality. Passion is a strong inclination towards a personally important value/preference that motivates intention and behavior. Perseverance reflects the tendency to put in sustained effort despite setbacks and obstacles, and has together with passion, been viewed as a lower-order facet in relation to the performance predicting concept of grit. The correlation between growth mindset, passion and perseverance has indications of being a central part of learning, skill development and performance. This paper sought to examine the correlation of the three factors in 671 participants from the ages of 16 to 85 years. A Pearson correlation analysis showed a strong correlation between growth mindset and perseverance (r = .67), as well as a moderate to strong correlation between growth mindset and passion (r = .50), and between passion and perseverance (r = .47). These findings can contribute to a deeper understanding of learning, skill development, and performance for individuals, teachers, and mentors. Finally, future research should investigate perseverance in relation to performance, as well as in relation to the concept of grit, in order to gain a broader understanding of the factors behind performance and skill development.
Key words: learning; skill development; performance; growth mindset; passion; grit; perseverance