Passion in Norwegian Students Across Academic Degrees and Fields
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3075784Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3198]
Sammendrag
Lidenskap er bredt etablert som en viktig motiverende faktor, i det vi pleier å investere store mengder tid, energi, og emosjoner i områder vi finner lidenskapelige. Likevel har lidenskap som et psykologisk konstrukt generert lite interesse fram til det siste tiåret. Lidenskap er nå ansett som en viktig tilrettelegger i å etablere kunnskap og ekspertise, og fungerer som en motivator for utholdenhet innen innsats. På hvilket vis og effekten av vår respektive lidenskapelige atferd har skapt interesse i relasjon til forskjeller på tvers av individer gjennom personlighet og eventuelle livsutfall. Formålet ved denne studien er å utforske hvordan lidenskap kan variere på tvers av livsutfall-relaterte valg som akademiske felt, og hvordan etablering av ekspertise gjennom høyere akademiske nivå påvirker nivå av lidenskap. Undersøkt ved 189 deltagere gjennom spørreskjema, korrelasjon ble anvendt for å undersøke relasjonen mellom lidenskap og høyere akademiske nivå, og en enveis ANOVA til å analysere varians på tvers av akademiske fakultet. Ingen statistisk forskjell ble funnet i lidenskap på tvers av akademiske nivå eller felt. Lidenskap ble likevel funnet, dog svakt, i å avta i det deltagerne var eldre, med et korrelasjonell verdi på -.15, p = .044. Til tross for at studien viser metodologiske begrensninger, kan teoretiske implikasjoner fortsatt oppstå fra resultatene. Videre forskning er anbefalt å videre utforske nyanser av lidenskap, inkludert dets typer, effekt, og utvikling utover aldersgrupper. En mer holistisk forståelse av lidenskap kan kunne bidra til kunnskap angående den kontinuerlige hypotesen rundt individuelle forskjeller, og underliggende aspekt ved vår natur som påvirker livsutfall. Passion is widely viewed as an important motivator, as we tend to invest great time, energy, and emotion in areas we find passionate. Nevertheless, passion as a psychological construct has not generated interests until the last century. Passion is now viewed as an important facilitator in establishing knowledge and expertise, acting as a motivator in perseverance of effort. In what manner and the effect of our respective passionate behavior is attracting interest in relation to its differences across individuals through personality and eventual life outcomes. This present study aims to investigate how passion may vary across life-outcome related choices such as academic fields, and how establishment of expertise through higher academic levels have affected passionate levels. Surveying 189 Norwegian students, correlation was applied to investigate the relation between passion and higher academic degrees, and a one-way ANOVA to analyze variance across academic faculties. No statistical differences were found in passion across academic degrees or faculties. Passion was found, however weakly, to decrease as students got older, with a correlational value of -.15, p = .044. Although the study showed methodological limitations, theoretical implications may still arise from its results. Further research should explore nuances of passion, including its types, effect, and its development in relation to aging. A more holistic understanding of passion may contribute to knowledge surrounding the continuing hypothesis of individual differences, and underlying aspects of our nature affecting life outcomes.