Show simple item record

dc.contributor.advisorThorp, Sebastian Oltedal
dc.contributor.authorEfjestad, Brage Samuelsen
dc.date.accessioned2023-07-04T17:19:54Z
dc.date.available2023-07-04T17:19:54Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:65796953
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075781
dc.description.abstractSammendrag: Allosentrisk prosessering refererer til menneskets evne til å orientere seg i det romlige miljøet basert på posisjonen til andre objekter i rommet. Denne prosessen har vist seg å være utfordrende i virtuell virkelighet og har vært knyttet til ulike faktorer. Denne oppgaven undersøkte prestasjonene til 32 deltakere i forhold til deres skår på simuleringssyke (opplevelse av reisesykesymptomer under aktivitet i den virtuelle virkeligheten), tilstedeværelse (oppfatning av virkelighetsnærhet i det virtuelle miljøet) kognitiv belastning (opplevelsen av kognitive ressurser som ble brukt under forsøket) og biologisk kjønn. Sammenhengen mellom disse variablene og deltakernes oppgaveytelse ble analysert ved hjelp av en regresjonsanalyse. Resultatene viste at kun simuleringssyke hadde en signifikant negativ sammenheng med oppgaveytelse k = -2.94, p < .001, og denne koblingen er i tråd med tidligere forskning på området. De andre variablene viste ikke signifikante funn, og dette har implikasjoner for hvordan fremtidige studier kan undersøke forholdet mellom disse variablene og deltakernes oppgaveytelse i virtuell virkelighet. Det konkluderes med at videre forskning bør inkludere variabler som ble utelatt fra denne studien for å undersøke eventuelle medierende effekter. Dette vil bidra til en dypere forståelse av allosentrisk prosessering i virtuell virkelighet og hvordan ulike faktorer påvirker oppfatning og navigasjon i denne settingen.
dc.description.abstractAbstract: Allothetic processing refers to humans' ability to orient themselves in the spatial environment based on the positions of other objects in space. This process has been found to be challenging in virtual reality and has been associated with various factors. This study examined the performance of 32 participants in relation to their scores on simulator sickness (experience of motion sickness symptoms during activity in virtual reality), presence (perception of realism in the virtual environment), cognitive load (perceived cognitive resources used during the experiment), and biological gender. The relationship between these variables and participants' task performance was analyzed using regression analysis. The results showed that only simulator sickness had a significant negative correlation with task performance, k = -2.94, p < .001, which is consistent with previous research in the field. The other variables did not yield significant findings, and this has implications for how future studies can explore the relationship between these variables and participants' task performance in virtual reality. It is concluded that further research should include variables that were omitted from this study to examine any mediating effects. This will contribute to a deeper understanding of allothetic processing in virtual reality and how different factors affect perception and navigation in this setting.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUndersøkelse av sammenhengen mellom prestasjon i allosentrisk prosessering og tilstedeværelse, simuleringssyke, kognitiv last og kjønn i VR
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record