Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFiskum, Charlotte
dc.contributor.authorJensen, Martin Joachim
dc.date.accessioned2023-07-04T17:19:48Z
dc.date.available2023-07-04T17:19:48Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146342237:64597674
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075776
dc.description.abstractDenne kvalitative studien undersøkte hvordan utekontakter bidrar til emosjonsregulering, ned fra overaktivering eller opp fra underaktivering, hos ungdommer de møter på feltarbeid. Med et utvalg på 11 utekontakter, ble det gjennomført dybdeintervjuer. Disse ble transkribert, så analysert, gjennom refleksiv tematisk analyse. Polyvagal teori har fått større oppmerksomhet i nyere tid, som teoretisk rammeverk for vårt autonome system, og som psykoedukasjon i terapi. Studien sin problemstilling var som følger: Hvordan legger utekontakter til rette for samregulering gjennom trygghetsskapende atferd, relasjonsbygging og aktiviteter? Denne studien har funnet at prinsipper for samregulering, som beskrives av polyvagal teori, er overførbare til hvordan utekontakter møter ungdommer i feltarbeid og bidrar til emosjonsregulering. Tilretteleggende rammer for utekontaktens kontakt med ungdommen, ble også belyst. Det samme ble aktiviteter i regi av uteseksjonen som bidro til emosjonsregulering og trygghet. Samlet sett viser studien at utekontaktens arbeid på en god måte kan sees i lys av polyvagal teori; gjennom å tilrettelegge for trygghet i ungdommene, er møtet mellom utekontakt og ungdom hjelpende i seg selv. Disse funnene oppmuntrer til videre forskning på polyvagal teori som psykoedukasjon og som grunnlag for terapeutiske teknikker i uteseksjonen. Oppgaven oppmuntrer også til forskning på polyvagal teori som psykoedukasjon og polyvagal terapi i annet psykisk helsevern.
dc.description.abstractThis qualitative study examined how outreach social workers contribute to emotion regulation, with youth they encounter during fieldwork. Using a sample of 11 outreach workers, in-depth interviews were conducted, transcribed, and analysed using reflexive thematic analysis. Polyvagal theory has received increased attention in recent times, as a theoretical framework for our autonomic system, and as method for psychoeducation in therapy. My research question was as follows: How do outreach social workers facilitate co-regulation through safety-promoting behaviour, relationships, and activities? The study found that principles of co-regulation, as described by polyvagal theory, are transferable to how outreach workers meet youth and contribute to emotion regulation. Frameworks that facilitated the contact between outreach worker and the youth were also explored. In addition, activities conducted by outreach social workers that contribute to emotion regulation were illuminated. Overall, the study shows that outreach worker efforts can be seen through the lens of polyvagal theory. When facilitating safety, interaction between outreach social worker and youth can be helpful. Not only as a means of connecting the youth to other avenues of assistance; through cues of safety the meeting between the outreach social worker and the youth can be helpful in and of itself. These findings encourage further research on polyvagal theory as a method of psychoeducation and as a basis for therapeutic techniques in outreach social work. The study also encourages research on polyvagal therapy in general, promoting the view that the theory can be useful in other areas of mental health care as well.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOppsøkende arbeid og samregulering - en kvalitativ studie av møtet mellom utekontakt og ungdom, sett i lys av polyvagal teori
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel