• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

User experience of mental health chatbots with people with major depressive disorder - A scoping review

Unterfranc, Matus
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3075770
Date
2023
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [3466]
Description
Full text not available
Abstract
Målet med denne oppgaven er å undersøke og kartlegge den eksisterende litteraturen om brukeropplevese av chatboter for psykisk helse med personer med alvorlig depressiv lidelse, og se på hva som påvirker brukeropplevelsen og bruken av denne teknologien. Det ble gjennomført et systematisk litteratursøk på tvers av ulike databaser. Søket fokuserte på litteratur mellom 2018 og 2023. Etter gjennomgang av litteraturen ble 12 studier inkludert i en tematisk analyse. Målet med den tematiske analysen var å identifisere de vitkikste temaene som påvirker brukeropplevelsen av bruk av chatbots for psykisk helse. Den tematiske analysen resulterte i fire hovedtemaer, og disse er; effektivitet, tilgjengelighet, pålitelighet og design. Disse temaene viser at chatbots for psykisk helse har potensiale til å bli pålitelige og effektive verktøy i behandlingen av mennesker med alvorlig depressiv lidelse.
 
The aim of this scoping review is to examine and map the current state of literature on the user experience of mental health chatbots with people with major depressive disorder, and to take a look at what affects the user satisfaction and engagement with these technologies. A systematic search of literature was done across different databases. The search focused on literature published between 2018 and 2023 and after reviewing the literature, 12 studies were included for a thematic analysis. The aim of the thematic analysis was to identify the main themes that affect user experience of the usage of mental health chatbots. The thematic analysis resulted in four major themes. These are: effectiveness, accessibility, trustworthiness and design. These themes show that mental health chatbots have the potential to become reliable and effective tools in the treatment of people with major depressive disorder.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit