Chatbots As a Supportive Tool for Eating Disorders: A Scoping Review
Abstract
Bakgrunn: Chatbots er dataprogrammer som kan simulere menneskelige samtaler. Disse blir stadig mer anvendt, også innen helsearbeid. Spiseforstyrrelser er en svært utbredt psykisk lidelse, der forskning viser at ungdom og unge voksne er spesielt utsatt. På grunn av flere barrierer får ikke individer den behandlingen de trenger. Imidlertid kan chatbots tilbys som et støttende verktøy.Mål: Denne oppgaven har som mål å gi en oversikt over den eksisterende litteraturen knyttet til chatbots rettet mot spiseforstyrrelser. Spesifikt skal det ses nærmere på funksjoner som omhandler brukeropplevelsen til ungdom og unge voksne.Metode: Fem databaser ble brukt i søket. I tillegg ble det utført bakoversjekking av relevante studier. Utvelgelse av kilder ble gjort av to anmeldere. Data ble syntetisert gjennom tematisk analyse, hvilket førte til seks temaer som er relatert til formålet med denne litteraturstudien.Resultater: Av 248 hentede resultater ble 8 studier inkludert i denne oversikten. Disse rapporterte om både eksisterende og kommende chatbots, samt anbefalinger for utvikling. Alle chatbots var regelbasert, hovedsakelig tilgjengelig via mobilapplikasjoner og formidlet psykoedukasjon. De fleste intervensjonene var rettet mot deltakere med risiko for å utvikle spiseforstyrrelser. Effektivitet indikerte økning av hjelpesøking etter intervensjon. Brukbarheten var begrenset i nøyaktighet. Tilfredsheten ga imidlertid lovende resultater og personalisering ble verdsatt av brukerne.Konklusjon: Chatbots rettet mot spiseforstyrrelser kan gradvis bli en del av helsevesenets ressurser, etter hvert som det videreutvikles. Per nå kan det være et supplement til å støtte ungdom og unge voksne i deres kamp med spiseproblemer og spiseforstyrrelser.Nøkkelord: Chatbot for psykisk helse, Spiseforstyrrelse, Brukeropplevelse, Ungdom og unge voksne, Litteraturstudie Background: Chatbots are data programs that can simulate human conversations. These are becoming more common, also related to the field of health. Eating disorders is a highly prevalent mental illness, where research shows that adolescents and young adults are at high risk. Due to several barriers, individuals do not get the treatment they need. However, chatbots may be offered as a supportive tool. Objective: This thesis aims to provide an overview of the existing literature related to chatbots targeted at eating disorders. Specifically looking into the features that deals with user experience of adolescents and young adults. Method: Five databases were used in the search. Additionally, backwards reference list checking of relevant studies was conducted. Selection of sources were carried out by two reviewers. Data was synthesized through thematic analysis, leading to six themes related to this scoping review’s purpose. Results: Of 248 retrieved records, 8 studies were included in this review. These reported on both existing and upcoming chatbots, as well as recommendations prior development. All chatbots were rule-based, mostly accessible via mobile applications and conveyed psychoeducation. Most interventions targeted participants at risk of developing eating disorders. Effectiveness indicated increase of help-seeking post-intervention. Usability was limited in accuracy. However, satisfaction stated promising results and personalization was appreciated by users. Conclusion: Chatbots targeted at eating disorders is a rather nascent area within healthcare, which needs further development. Per now, it may offer as a supplement in supporting adolescents and young adults in their struggles with eating problems and eating disorders. Key words: Mental health chatbot, Eating disorder, User experience, Adolescents and young adults, Scoping review