Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveten, Ann-Kristin
dc.contributor.advisorAlm, Bente
dc.contributor.authorAasestad, Ylva
dc.contributor.authorBårdsen, Iris Olene
dc.contributor.authorHeggstad, Hanna Emelie Staberg
dc.date.accessioned2023-07-01T17:33:40Z
dc.date.available2023-07-01T17:33:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:146718045:148986353
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075221
dc.description.abstractLaboratorieøvelser med temaet nukleinsyreteknikker på NTNU Ålesund er i dag basert på en ferdig utdelt prosedyre i forkant av veiledet arbeid på lab. Dette er en passiv læringsmodell og vil ikke legge til rette for mye refleksjon. For å involvere studentene mer i forberedelsen av det praktiske laboratoriearbeidet har det derfor blitt utformet læringsressurser med fokus på selvstendig ferdighetstrening. Selve forsøket handler om nukleinsyreteknikker og påvisning av resistensgen i E.coli. Læringsressursene består av tre instruksjonsvideoer som tar for seg DNA-ekstraksjon, polymerase chain reaction (PCR) og agarosegel elektroforese, som studenten kan bruke til å utvikle et eget forsøksdesign. Instruksjonsvideoene tar for seg en detaljert prosedyre i tillegg til instrumentteknikk til hvert ledd i øvelsen. For at studenten skal kunne arbeide mest mulig selvstendig har det også blitt laget et vedlegg som tar for seg plassering av utstyr på laboratoriet. Utformingsprosessen av læringsressursene har bestått av planlegging, filming og redigering. I arbeidet med ressursene har det blitt tatt hensyn til pedagogikk og universell utforming. På grunn av valgene som har blitt tatt, vil instruksjonsvideoene kunne føre til en mer selvstendig og studentaktiv laboratorieøvelse.
dc.description.abstractLaboratory exercises at NTNU Ålesund with the theme nucleic acids techniques is today mostly based on a distributed procedure, followed by supervised work at the laboratory. This is a passive teaching model and is not arranged in a way that force students to reflect on what they are doing. To involve the students in the preparations of the practical laboratory work, the learning resources that are made are focusing on independent skills training. The experiment itself is about nucleic acid techniques and detection of a resistance gene in E. coli. The learning resource consists of three instructional videos on DNA-extraction, PCR and agarose gel electrophoresis, which students can use to develop their own experimental design. The instructional videos are based on a detailed procedure, in addition to instrumental techniques used for each part of the exercise. It has also been made an attachment with the location of all the necessary equipment at the lab. The purpose is that the students can work as independent as possible. The process of designing the resources has consisted of planning, filming and editing. While working with the resources, considerations have been given to pedagogy and universal design. Due to the choices that have been made, the instructional videos can contribute to a more independent and student involving laboratory exercise.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtvikling av digitale læringsressurser for nukleinsyreteknikker
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel