Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGabriel, Ute
dc.contributor.advisorKim, Jonathan
dc.contributor.authorTaraldsen, Jonette
dc.date.accessioned2023-07-01T17:19:46Z
dc.date.available2023-07-01T17:19:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145106269:37379440
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075171
dc.description.abstractArbeidsmarkedet i Norge i dag er svært kjønnsdelt, noe som medfører en rekke problemer. For å få et mindre kjønnsdelt arbeidsmarked er det behov for forskning som forsøker å forstå kjønnsforskjeller i yrkesinteresse. Med utgangspunkt i sosial-kognitiv karriereteoris (SCCT) interessemodell, ble det gjennomført en eksperimentell spørreundersøkelse som vurderte yrkesinteresse og mestringstro for kvinnedominerte, mannsdominerte og nøytrale yrker blant kvinner og menn som går 1. året på studiespesialiserende. Det ble testet for ulike stier i interessemodellen: 1) kjønnsforskjeller i yrkesinteresse for kvinnedominerte, mannsdominerte og nøytrale yrker, 2) kjønnsforskjeller i mestringstro for kvinnedominerte, mannsdominerte og nøytrale, 3) sammenhengen mellom yrkesinteresse og mestringstro, og 4) mestringstro som mediator i forholdet mellom kjønn og yrkesinteresse for kvinnedominerte og mannsdominerte yrker. Analysene indikerte at kvinner er mest interessert i kvinnedominerte yrker, mens menn er mest interessert i mannsdominerte yrker; kvinner har høyest mestringstro for kvinnedominerte yrker, mens menn har høyest mestringstro for mannsdominerte yrker; det er en positiv sammenheng mellom mestringstro og yrkesinteresse; kvinner er mindre interessert i mannsdominerte yrker delvis fordi de har lavere mestringstro for mannsdominerte yrker, og menn er mindre interessert i kvinnedominerte yrker delvis fordi de har lavere mestringstro for kvinnedominerte yrker. Studiens resultater bekrefter at det finnes kjønnsforskjeller i yrkesinteresse blant elever som stemmer overens med det kjønnsdelte arbeidsmarkedet. Funnene støtter videre SCCTs antakelse om mestringstro som en sentral faktor for å forstå sammenhengen til yrkesinteresser, og at kjønn er en karriererelevant faktor. Dersom gapet mellom kjønnene i arbeidsmarkedet skal reduseres, tyder derfor resultatene på at mestringstro bør fremmes. Da mestringstro er domenespesifikt og dynamisk, vil det være fruktbart for videre forskning å undersøke yrkesinteresse og mestringstro blant elever over tid, da de vil moderere mestringstro basert på flere mestringstrokilder.
dc.description.abstractThe labor market in Norway today is highly gender-segregated, which leads to a number of problems. To reduce gender segregation, there is a need for reserach that seeks to understand gender differences in occupational interests. Based on social-cognitive career theory´s (SCCT) interest model, an experimental survey was conducted that assessed occupational interests and self-efficacy for female-dominated, male-dominated, and neutral occupations among female and male students in their first year of high school. Various paths in the interest model was tested: 1) gender differences in occupational interes for female-dominated, male-dominated, and neutral occupations, 2) gender differences in self-efficacy for female-dominated, male-dominated, and neutral occupations, 3) the relationship between occupational interest and self-efficacy, and 4) self-efficacy as a mediator in the relationship between gender and occupational interest for female-dominated and male-dominated occupations. The analyses indicated that women are most interested in female-dominated occupations, while men are most interested in male-dominated occupations; women have highest self-efficacy for female-dominated occupations, while men have the highest self-efficacy for male-dominated occupations; there is a positive relationship between self-efficacy and occupational interest; women are less interested in male-dominated occupations partly because they have lower self-efficacy for male-dominated occupations, and men are less interested in female-dominated occupations partly because they have lower self-efficacy for female-dominated occupations. The study´s results confirm that there are gender differences in occupational interests among students that align with the gender-segregated labor market. The findings further support SCCT´s assumption that self-efficacy is a central factor in understanding the relationship to occupational interests, and that gender is a career-relevant factor. These results suggest that it is important to design interventions that can promote self-efficacy to address the gender-segregated labort market. Since self-efficact is domain-specific and dynamic, it would be fruitful for future research to examine occupational interests and self-efficacy among students over time, as they will moderate self-efficacy based on different sources of self-efficacy.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKraften i å tro på seg selv: en eksperimentell undersøkelse om elevers kjønn, yrkesinteresse og mestringstro
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel