Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGabriel, Ute
dc.contributor.advisorKim, Jonathan
dc.contributor.authorBorgen, Ragnhild.
dc.date.accessioned2023-07-01T17:19:45Z
dc.date.available2023-07-01T17:19:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:145106269:22725544
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075170
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Yrkesmessige kjønnsstereotypier og sosial tilhørighet kan være mulige faktorer på hvorfor arbeidsmarkedet i Norge er kjønnssegregerte. Sosial tilhørighetens og kjønnsstereotypienes innvirkning på interesse har i hovedsak blitt studert hver for seg, få studier har undersøkt disse temaene sammen. Denne avhandlingen ønsket å undersøke om yrkesmessige kjønnsstereotypier i samspill med sosial tilhørighet påvirker yrkesinteressen hos norske ungdommer. Deltakerne i studien besto av førsteårs elever som tok studiespesialisering på videregående (206 ungdommer: 93 gutter, 108 jenter og 5 annet/ønsker ikke å svare). Klassene som deltok i studien ble i hovedsak rekruttert fra Trøndelag fylkeskommune (8 fra Trøndelag og 1 utenfor Trøndelag). Elevene ble tildelt en spørreundersøkelse som vurderte forventet sosial tilhørighet og interesse for 12 yrker. Disse 12 yrkene varierte når det gjaldt faktisk kjønnssegregering. Yrkene ble klassifisert som mannsdominerte, kvinnedominerte eller kjønnsnøytral. Oppsummert ble det funnet to nøkkelfunn: 1) Det ble funnet en sammenheng mellom ønsket og antatt kjønnsfordeling. Gutter var signifikant mer stereotypiske i sine svar enn jenter (ønsket kjønnsfordeling). Det var ikke signifikant forskjell mellom kjønnene relatert til antatt kjønnsfordeling. 2) Det ble funnet en sammenheng mellom sosial tilhørighet og yrkesinteresse. Hvorav ungdommene forventet mer sosial tilhørighet og yrkesinteresse for yrker hvor ens kjønn dominerte, etterfulgt av kjønnsnøytrale yrker og når ens kjønn er i mindretall. Ifølge resultatene kan det konkluderes med at studien støtter opp STEMO-modellen, og bidro med mer kunnskap om at yrkesmessige kjønnsstereotypier og sosial tilhørighet har en innflytelse på yrkesinteressen når kjønnsforholdene i yrkene varierte. Nøkkelbegrep: arbeidsmarkedet, kjønnsstereotypier, sosial tilhørighet, yrkesinteresse, kjønn, kjønnsfordeling
dc.description.abstractAbstract Occupational gender stereotypes and social belonging may be possible factors as to why the labor market is gender segregated. The impact of social belonging and gender stereotypes on interest has mainly been studied separately; few studies have examined these topics together. This thesis aimed to investigate whether occupational gender stereotypes in interaction with social belonging affect the occupational interest of Norwegian adolescents. The participants in the study consisted of first year students taking upper secondary specialization (206 adolescents: 93 boys, 108 girls and 5 other/wish not to answer). The classes participating in the study were mainly recruited from Trøndelag County Council (8 from Trøndelag and 1 from outside Trøndelag). The pupils were given a questionnaire that assessed their expected social belonging and interest in 12 occupations. These 12 occupations differed in terms of actual gender segregation. The occupations were classified as male-dominated, female-dominated or gender-neutral. In summary, two key findings were found: 1) A correlation was found between desired and assumed gender distribution. Boys were also significantly more stereotypical in their responses than girls (desired gender distribution). There was no significant difference between the genders related to the assumed gender distribution. 2) A correlation was found between social belonging and occupational interest. Whereby young people expected more social belongingness and occupational interest for occupations where one's gender dominated, followed by gender neutral occupations and then when one's gender is in the minority. According to the results, it can be concluded that the study supports the STEMO model, and contributed more knowledge that occupational gender stereotypes and social belonging have an influence on occupational interest when the gender relations in the occupations varied. Key words: labor market, gender stereotypes, social belonging, occupational interest, gender, gender ratio  
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUngdommers sosial tilhørighet i et kjønnsdelt arbeidsmarked: en eksperimentell studie om betydningen av yrkesmessige kjønnsstereotypier og sosial tilhørighet på yrkesinteresse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel