Skibsbygging ved Rosenborgfjæra
Abstract
Formålet med denne masteravhandlingen har vært å undersøke hvordan og hvorfor Trondhjems Mekaniske Værksted (TMV) flyttet på 1890-tallet og knytte dette opp mot driften til bedriften ved det eldre anlegget ved Bakklandet og nyanlegget i Rosenborgfjæra. Før flyttingen var verkstedet et typisk «mangesysleri» etter et britisk produksjonsideal som kombinerte skipsbygging med reparasjoner av skip, vedlikehold, støperiproduksjon og andre oppdrag knyttet til industri. Utover 1880 og 1890-tallet ble det en økt etterspørsel etter mer damptonnasje og større skip. En ny ledelse i bedriften kom inn som ville satse mer på skipsbygging. Dimensjonene ved gamleanlegget strakk ikke til, derfor valgte ledelsen valgte å flytte bedriften utover 1890-tallet lenger ut mot havna. Ved nyanlegget var det vesentlig mer plass til å bygge større skip og bedriften fokuserte mer på dette aspektet og skipsreparasjon fremover. I kombinasjon med en høykonjunktur for siste del av 1890-tallet gikk bedriften inn i sin «gullalder» ved det nye anlegget. Denne avhandlingen undersøker flyttingen og hvordan den påvirket driften. Den viser at TMV i stor grad fant sin egen markedsnisje med å bygge mange ulike skipstyper, sammenlignet med andre mekaniske verksted i Norge på den tiden. Dette blir sett på i sammenheng med økonomisk kontekst på 1890-tallet. Samtidig undersøker avhandlinga en konflikt mellom formannen i styret og administrerende direktør ved verkstedet som førte til sistnevntes fratredelse. Konflikten påvirket driften i stor grad under flytteperioden og gir innsikt i problemene i ledelsen. The purpose of this thesis has been to examine how and the reason behind the relocation of Trondhjems Mekaniske Værksted’s (TMV) in the 1890s. This has been tied to what they built and produced before and after the move. Before the relocation, TMV combined shipbuilding with repairing of ships, maintenance, foundry production and other industry contracts. During the 1880s and 1890s there was an increasing demand for steamship in Norway. A new management in the firm wanted to focus more on the shipbuilding aspect. The dimensions of the old facility didn’t match this change, therefore the owners decided to move the facility further downstream.At the new facility there was much more space for building bigger ships and the firm focused on this aspect. TMV went into their “golden age” during an economic boom for the ship building industry during the latter parts of the 1890s. This thesis examines the relocation and how it affected what they built and produced. It shows that TMV managed to find their niche in the shipbuilding market compared to other firms. This will be examined in the economic context of the 1890s. Additionally, this thesis examines a conflict between the owners and the CEO which ultimately led to the latter’s resignation. The conflict affected the daily operations to a large extent during the period of moving and gives insight to the flaws in management.