En kvalitativ studie om sykehjemsansattes erfaringer med et kvalitetsutviklingsprosjekt – og hvordan det påvirket deres kliniske vurderingskompetanse
Description
Full text not available
Abstract
SAMMENDRAG
Sykehjemmene har fått mer spesialisert pleie og behandling etter innføring av samhandlingsreformen. Dette stiller store krav til kompetansenivået innen observasjons- og vurderingskompetanse. Kommunene har i liten grad styrket sin kompetanse etter at reformen ble iverksatt, og det blir rapportert om udekket kompetansebehov og økt tidspress på grunnlag av dette. I kombinasjon med sykepleiermangel og manglende muligheter for kompetanseutvikling kan dette føre til alvorlige avvik. Den kliniske vurderingskompetansen er i liten grad kartlagt i kommunehelsetjenesten. Hensikten med denne studien er å beskrive erfaringer med KlinObsKommunes opplæringsprogram innen vurderingskompetanse hos helsepersonell ansatt på et kommunalmedisinsk senter i Norge, og i hvilken grad det påvirket opplevelsen av eget kompetansenivå.Metoden i studien er en kvalitativ innholdsanalyse med en induktiv tilnærming, og analysearbeidet følger Elo & Kyngäs analysemodell. Datamaterialet bygger på seks individuelle intervjuer, hvor flere utdanningsnivåer var representert. Funnene i studien viser at kompetanseutviklingsprosjektet økte helsepersonells opplevelse av egen klinisk kompetanse, men ved å bruke teori og forskning fra flere fagfelt kombinert med teamtrening kan kommunene øke pasientsikkerheten ytterligere ved videre kompetansehevingsarbeid.
Nøkkelord: Observasjonskompetanse, vurderingskompetanse, kompetanseheving, endringsarbeid, KlinObsKommune ABSTRACT
Nursing homes have recieved demands of a more specialized form of care and treatment through the implementation of the co-operation reform. This reform sets strict guidelines to the levels of competence within the field of observation- and assessment analysis. The municipalities have to some extent neglected to strengthen its competence after the reform was implemented. This has resulted in reports of unmet demands within the achievement of higher competence, due to an already pressured situation both regarding existing time-management and regular staff-shortages. This, in combination with lacking development-opportunities for raising the competence, could very well lead to serious deviations in procedures. The clinical assessment-competence within the municipal health services has up until now only to a lesser extent been properly mapped out.The aim of this study is to highlight the experiences of health personnel within the municipal medical center in Norway concerning the KlinObsKommunes training-program for assesment competence. And try to assess to what degree the program has affected the experience within their own levels of competence.The method of the study is a qualitative content-analysis with an inductive approach. The study follows the model of Elo & Klyngäs method of analysis. The data is based on six individual interviews, where several levels of education was represented.The findings in the study show that the competence development project increased healthcare personnel's experience of their own clinical competence. But by using theory and research from several disciplines combined with team training, the municipalities can further increase patient safety through further competence-raising work.
Keywords: Observation competence, assessment competence, competence enhancement, changes in practice, KlinObsKommune