Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHamnes, Bente.
dc.contributor.authorEngeseth, Ann Kristin.
dc.date.accessioned2023-06-30T17:20:08Z
dc.date.available2023-06-30T17:20:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139478172:147586080
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074847
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan sykepleier fremme håp og mestring hos en selvmordstruende pasient? Bakgrunn: Ifølge WHO er antall selvmord på verdensbasis rundt 800 000 årlig. Rundt 650 mennesker tar livet sitt hvert år i Norge. To av tre er menn. Definisjonen på selvmord er en handling med dødelig utgang som den avdøde, med viten om en dødelig utgang. Overalt i helsevesenet vil man som sykepleier møte selvmordstruende pasienter. Disse situasjonene setter sykepleierens profesjonelle forpliktelser overfor samfunnet, faget og pasienten på prøve. Hensikt: Selvmord har de siste årene blitt snakket mer høyt om, både gjennom media og generelt i befolkningen. Gjennom denne oppgaven er målet å øke sykepleierens og andre relevante helsepersonell kunnskaper om forebygging av selvmord gjennom å fremme håp hos den selvmordstruende pasienten, for å redusere antall selvmord. Metode: Dette er en litteraturstudie basert på 5 forskningsartikler som er relevante for oppgavens problemstilling. Databaser som er benyttet er Medline, Cinahl og Pubmed. Resultat: Resultatene i denne litteraturstudien fremmer at det er behov for mer opplæring for helsepersonell i spesialhelsetjenesten i henhold til selvmordsvurdering, kommunikasjons- og relasjonsforebygging mellom sykepleier og pasient. Konklusjon: Denne litteraturstudien trekker frem at sykepleiere og annet helsepersonell spiller en stor rolle i møte med en selvmordstruende pasient. Fokuset i denne studien er rettet mot sykepleierens funksjoner i henhold til å fremme håp og mestring hos den suicidale pasienten. Funnene i denne studien tilsier at vurderinger av situasjoner, pasienter og igangsettelse av tiltak går ut fra erfaringsbasert kunnskap og faglig praksis. Dette resulterer i at helsepersonell i spesialhelsetjenesten må kjenne til sine egne grenser og henvise pasienten videre til annet helsepersonell når situasjonen og vurdering går utenfor eget kompetansenivå. Sykepleiere kan tilegne seg mer informasjon og kunnskap om selvmordsforebygging og relasjonsoppbygging ved for eksempel å ha fagdager og kurs på arbeidsplassen.
dc.description.abstractResearch question: To promote hope and everyday coping to a suicidal patient as a nurse. Background: According to WHO, theres approximately 800 000 suicides reported world wide per year. Approximately 650 people commit suicide per year in Norway. Two out of three are males. The definition of suicide is an act with a fatal outcome, where the indicvidual is aware of the outcome. Across the entire profession as a nurse you will encounter suicidal patients. These situations puts the nurse´s professional commitments to society, the proffesion and the patient to the test. Aim: Over the years, suicide has become more openly discussed, both through media and in general. The purpose of this study is to increase the level of competence of the nurse and other relevant healthcare personell on the subject of suicide prevention, through promoting hope to the suicidal patient, in order to reduce the amount of suicides. Method: This is a litterature study based on five scientific reaserches, all of whom are relevant to this paper´s thesis statement. The three data bases used for this paper is Medline, Cinahl and Pubmed. Results: The results in this study highlights the need for vocational training for the healtchare personell working in the specialist health services, regarding the evaluation of suicide risk factors, communication and relationship building between the nurse and the patient. Conclusion: This study highlights that the nurse and other relevant healthare personell play an important role in meeting the suicidal patient. The focus in this study is directed at the nurses ability to promote hope and everyday coping to the suicidal patient. The results found in this study dictates that the evaluation of situations, patients and inititation of measures are based on vocational knowledge and proffetional practice. The result lands on the healthcare personell being responsible for knowing the level of one´s own competance, and to redirect the patient to another healthcare personell when the situation and assessment goes beyond one´s own competance. The nurse can obtain a higher ammount of relevant information and knowledge on the subject of suicide prevention and building of relations, for example through courses or work related conferences.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFor de som opplevde livet så tungt og mørkt at det framsto som en løsning å forlate det
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel