Show simple item record

dc.contributor.advisorSørum, Torhild
dc.contributor.authorValladores, Reyllianne Cabiles
dc.contributor.authorFosshaug, Vilde Charlotte
dc.date.accessioned2023-06-30T17:19:57Z
dc.date.available2023-06-30T17:19:57Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.ntnu:inspera:139478172:147586059
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3074839
dc.description.abstractHensikten: Hensikten med bacheloroppgaven er identifisere hvordan sykepleiere kartlegger smerte hos barn samt å belyse viktigheten av sykepleiers kunnskap og kompetanse i møte med denne pasientgruppen. Bakgrunn: En sentral funksjon i sykepleie er å forebygge og lindre smerte, men likevel er smerte hos barn undervurdert og underbehandlet som medfører potensielle langsiktige konsekvenser. Sykepleieres kunnskap er vesentlig for hvordan barnets smerter kartlegges. Metode: Bacheloroppgaven besvares som en litteraturstudie og inkluderer kvalitative og oversiktsartikler, samt aktuelle faglitteratur og tidsskrifter. Strukturerte søk ble gjennomført i PubMed og CINAHL, og inkluderte 5 artikler. Resultat: Smertekartlegging av barn i yngre alder er sett på som en utfordrende oppgave på grunn av barnets manglende evne til verbalisering av sin smerte. Videre finnes det ikke noen fysiske tegn som utgjør en spesifikk indikator på smerte. Bred kartlegging av barnets smerte er vesentlig. Konklusjon: En helhetlig vurdering av barnet med fysiologiske parametere, kartlegging av atferd, foreldrene sin funksjon viser en bedre helhetlig smertekartlegging enn elementene alene. Kombinasjon av ulike kartleggingsmetoder er forutsetning for å sikre tilstrekkelig kartlegging. Forskning og faglitteraturen beskriver at manglende opplæring i identifisering av smerte og bruken av kartleggingsverktøy er lite omtalt fra grunnutdanningen til sykepleiere. Kunnskapsnivå må forbedres og behov for å utvikle nye og mer effektive kartleggingsmetoder som kan bidra til bedre smertebehandling.
dc.description.abstractAim: The purpose of this bachelor thesis is to identify nursing assessment on children's pain and to highlight the importance of adequate nurse competence and knowledge in meeting the named patient group. Background: The primary role of nurses is to prevent and relieve pain, however pain in children is still underestimated and undertreated, which leads to potential long-term consequences. Nurses' knowledge is essential for how the child's pain is assessed. Method: This bachelor thesis is written as a literature study which includes qualitative and overview articles, book literature and journals in response to the thesis problem. Structured searches were conducted in databases PubMed and CINAHL. Five articles were used and identified for critic review. Result: Pain assessment in children has been seen as a challenging task due to children’s inability to verbalize their pain. Different assessment methods are presented to identify pain in children. Furthermore, there are no physical signs that constitute a specific indicator of pain. An overall broad assessment of the child's pain is essential. Conclusion: An overall assessment of the child's pain with physiological parameters, observation of behavior, the parents' function shows a better overall pain assessment than the elements alone. A combination of different assessment methods is a prerequisite to ensure adequate assessment. Research and the specialist literature describe that a lack of training in the identification of pain and the use of assessment tools is little discussed in the basic education of nurses. The level of knowledge must be improved and there is a need to develop new and more effective mapping methods that can contribute to better pain management.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan kan sykepleiere identifisere og kartlegge smerter hos barn i alderen 0 til 23 måneder?
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record