Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandbekk, Ole Willy
dc.date.accessioned2023-06-26T13:45:10Z
dc.date.available2023-06-26T13:45:10Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-82-326-6482-5
dc.identifier.issn2703-8084
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3073274
dc.description.abstractSummary The decline of the German middle classes in the Great War and after. The dissertation presents new insight in the background of Hitlers election success in July1932, with 37,4 % of the votes, the best result he achieved in free elections. It made the NSDAP the biggest party in Reichstag. A substantial part of the votes came from the middle classes. In the November 1932 elections NSDAP experienced a setback but was still the biggest party. We know that social values influence political behavior, and they can be identified in autobiographies. 10 autobiographies from the middle classes from different parts of Weimar Germany were on this background analyzed through content analysis. This has not been done before. The autobiographies were written by what can be called ordinary middle-class Germans, politicians and Jews were excluded. Nationalism, Culture and Family were the most important social values identified. The value of Freedom and Democracy came out with a low score. The defence of democracy was weak. An increase in radical Nationalism in the years after the Great Depression in 1929, led in addition to economy to the support of NSDAP in 1932. This also occurred in the autobiographies. Radical Nationalism became a threat to democracy, with dramatic consequences. The election success helped Hitler into power in 1933, 90 years ago. Content analysis based on election campaign posters used by NSDAP in 1932 was also made. Both Nationalism and Family were used as value appeals. Middle-Class values were used in the propaganda to attract Middle-Class voters to create the illusion of not having abandoned core values in voting for Nazism. The basic explanation for the radicalization away from Middle-Class values and humanism was attraction in the prospect of Rebirth from the catastrophic state of the Weimar republic, leading to a new Volksgemeinschaft: The Third Reich. This had appeal to all social classes. In its consequences voting for Hitler was a moral decline for the middle classes. What happened in the Weimar republic shows us that democracy needs citizens standing up to defend it. Sammendrag Den tyske middelklassens nedgang etter 1. Verdenskrig Avhandlingen gir nytt innblikk i bakgrunnen for Hitlers valgsuksess i 1932. I juli-valget oppnådde nazistpartiet NSDAP det beste resultatet i frie valg, med 37,4% av stemmene. De ble det største partiet i Riksdagen. I november-valget gikk de noe tilbake, men var fortsatt største parti. En stor del av stemmene kom fra middelklassen. Sosiale verdier påvirker folks politiske valg, og slike verdier kan identifiseres i selvbiografier. På denne bakgrunnen ble det gjort en innholdsanalyse av et utvalg på 10 selvbiografier fra den tyske middelklassen fra mellomkrigstida. Dette er ikke gjort tidligere. Biografiene er skrevet av hva vi kan kalle vanlige folk fra middelklassen, og ikke politikere eller jøder. Verdiene ble identifisert ved relevante ord og formuleringer i teksten. Nasjonalisme, Kultur og Familie viste seg å være de viktigste verdiene. Frihet og demokrati var en av de svakeste/minst viktige. Forvaret av demokratiet sto svakt. Nasjonalismen økte til å bli radikal (ultra-nasjonalisme) i kjølvannet av børskrakket i 1929, da kom Den store depresjonen. Dette kommer også til uttrykk i selvbiografiene. Radikal Nasjonalisme ble tillegg til økonomisk katastrofe en trussel mot demokratiet, med dramatiske konsekvenser. Den følgende valgsuksessen hjalp Hitler til makten i januar 1933, for 90 år siden. En innholdsanalyse av 25 valgplakater som nazistene brukte i 1932 ble også gjennomført. Formålet var å se noen av verdibudskapene tilsvarte dem i biografiene. Appeller både til Nasjonalisme og Familie ble brukt i valgkampen, i tillegg til økonomi-appeller. Nazistene brukte middelklassens verdier for å tiltrekke velgere herfra, slik at de kunne stemme på Hitler uten å være i konflikt med egne verdier. De ble ført bak lyset. Den grunnleggende forklaringen på at middelklassens ble radikalisert bort fra sine humanistiske og kristne verdier, var løftet om en gjenfødsel av det tyske riket, til et nytt og klasseløst Volksgemeinschaft: Det tusenårige Tredje Rike. I sin effekt var det å stemme på Hitler en moralsk nedgang for middelklassen. Erfaringene fra Weimarrepublikken viser at demokratiet trenger innbyggere som kan stå opp for å forsvare det.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherNTNUen_US
dc.relation.ispartofseriesDoctoral theses at NTNU;2023:46
dc.titleThe decline of the German middle classes in the Great War and afteren_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.description.localcodeDigital fulltext is not availableen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel